Artikel geprint vanaf Jazzenzo.nl

Brussels Jazz Orchestra en Maria Schneider onverslaanbaar

CONCERTRECENSIE. Brussels Jazz Orchestra & Maria Schneider, Celebrating 25 years!, TivoliVredenburg, Herz, Utrecht, 14 oktober 2018
beeld: Ton van Leeuwen
door: Cyriel Pluimakers

Afgelopen zomer was arrangeur en componiste Maria Schneider (1960) op het North Sea Jazz festival in Rotterdam te horen met het Noorse ensemble Denada. In haar werk klinkt de invloed van de grote arrangeur Gil Evans door, maar Schneider voegt daar haar eigen verhaal aan toe. De Amerikaanse ‘roots’ muziek en geluiden uit de natuur vormen vaak haar basismateriaal.

  
Brussels Jazz Orchestra onder leiding van Maria Schneider, met saxofonist Kurt van Herck.

Pasteltinten
Sinds 2000 werkt Schneider ook regelmatig samen met het Brussels Jazz Orchestra, de Belgische bigband die dit jaar 25 jaar bestaat. Een orkest dat niet louter op kracht speelt, maar zijn unieke waarde met name ontleent aan de bijzondere klankkleuren. In Utrecht laat Schneider voor een deel hetzelfde repertoire horen als op North Sea Jazz, maar het resultaat is totaal anders. Het Brussels Jazz Orchestra is in staat om elke nuance van de muzikale pasteltinten hoorbaar te maken en met name in de verklanking van haar natuur-composities als ‘The Thomson Fields’, waarvoor ze een Grammy kreeg,  en ‘Cerulean Skies’ - een ode aan de vogels van Central Park – is dit orkest onverslaanbaar. Zelden werd haar werk met meer gevoel uitgevoerd, een bijzonder aspect dat Schneider in haar aankondigingen niet onbelicht laat. De wederzijdse sympathie, tussen musici en componiste, is voelbaar. Onder leiding van Schneider wordt het Brussels Jazz Orchestra een soort Matisse in de jazz.

  
Pierre Drevet en een bevlogen Maria Schneider. Pianist Nathalie Loriers.

Adrenaline
Het naadloze samenspel tussen de diverse orkestsecties geeft ruimte aan alle mogelijke gradaties van muzikale subtiliteit. Ook wordt er fantastisch gesoleerd: zelden klonk een flugelhorn lyrischer dan bij Pierre Drevet of een altsaxofoon hartstochtelijker dan bij leider Frank Vaganée. De krachtige tenorsaxofoons van Kurt van Herck en Bart Defoort voorzien het geheel van de broodnodige adrenaline. Een perfecte match voor de Americana-achtige stukken vormt de onvervalste country gitaar van Hendrick Braeckman. Nathalie Loriers vuurt vanachter de Steinway het geheel aan met stuwend pianospel. Een uitvinding, tot slot, is de jonge drummer Toni Vitacolonna, een communicatief supertalent waar we nog veel van gaan horen.

De intercontinentale samenwerking tussen Maria Schneider en het Brussels Jazz Orchestra vormt zeker een van de meest geslaagde huwelijken in de actuele jazz. Een unieke muzikale verbintenis die echt regelmatig mag – of liever moet – plaatsvinden!


© Jazzenzo 2010