bezetting: Jorge Rossy vibrafoon; Mark Turner tenorsaxofoon;
Doug Weiss contrabas; Al Foster drums; Jaume Llombart gitaar
uitgebracht: 16 november 2018
label: Jazz & People
tijdsduur: 60’36
website: jorgerossy.com - jazzandpeople.com

Jorge Rossy (1964) studeerde aanvankelijk trompet en was tien jaar lang de drummer van het originele Brad Mehldau Trio. Vervolgens verkoos hij een carrière als pianist om uiteindelijk bij de vibrafoon uit te komen. Een instrument dat volgens de Barcelonees trompet, piano en drums in klank verenigd.

‘Beyond Sunday’ is het tweede album dat Rossy opneemt als vibrafonist na het in 2015 verschenen ‘Stay There’, in eenzelfde bezetting met tenorsaxofonist Mark Turner, drumveteraan Al Foster en bassist Doug Weiss maar nu met de eveneens uit Barcelona afkomstige Jaume Llombart (1980) op gitaar in plaats van Peter Bernstein, een suggestie van Weiss. Een all-starr bezetting die hoge verwachtingen schept.

Een bezetting ook die traditie en hedendaags bij elkaar brengt, precies wat ‘Beyond Sunday’ te bieden heeft. De composities zijn niet hemelbestormend, de invulling laat aan vakmanschap niets te wensen over. Het kwartet is qua toonzetting bijzonder goed op elkaar afgestemd: een klanklandschap dat nergens rimpels vertoont maar toch verrassingen herbergt.

Rossy bespeelt de vibrafoon ingetogen smaakvol met harmonieus zwevende boventonen over melodieuze ritmen. Turner laat zijn tenor rustig ademen, alle octaven aftastend, gloedvol en warm. Nieuwkomer Llombart bespeelt zijn gitaar in de geest van de jazztraditie met schuivende akkoorden en verbindende solo’s. Foster houdt het gezelschap moeiteloos bij elkaar, zo nu en dan met Weiss in een een-tweetje verwikkeld. Thema’s en solo’s houden elkaar in balans.

Moeiteloze jazz. Echt spannend wordt het nergens, maar de schoonheid van het spel oogst louter bewondering.

Impressie Jorge Rossy Vibes Quintet - Blessed
(dit nummer staat niet op Beyond Sunday)