bezetting: Michael Moore altsaxofoon; Wayne Escoffery, Johannes Enders tenorsaxofoon; Freddie Bryant gitaar; Joris Teepe contrabas; John Betsch drums
opgenomen: 2017, Prins Claus Conservatorium, Groningen
uitgebracht: september 2018
label: Jazz Tribes
tijdsduur: 48’16
website: joristeepe.com - jazztribes.net

Rashied Ali (1933-2009) was een van de grote slagwerkers van de free jazz. Muziekgeschiedenis schreef hij door zijn weergaloze duetten met John Coltrane op ‘Interstellar Space’ (Impulse), opnames die pas ruim na de dood van de saxofonist het licht zagen. Omdat het moeilijk was om aan de bak te komen als avant-garde drummer zette Ali zijn eigen jazzclub op: Ali’s Alley. Daarnaast verzorgde hij ook zijn eigen label Survival Records, met een uitgebreid aanbod van blues tot vrije improvisatie.

Contrabassist Joris Teepe, die het merendeel van het jaar in New York woont, heeft negen jaar lang met Ali gespeeld. Met zijn stevige toon en duidelijke puls verschafte de Nederlander een stevig frame waarop de revolutionaire drummer kon bouwen. Als een hommage aan Ali brengt de Nederlandse producent John Weijers nu een schitterende editie uit in boekvorm op het gloednieuwe label ‘Jazz Tribes’ onder de titel ‘In The Spirit of Rashied Ali’. Naast de nodige muziek op cd bevat de uitgave interviews met weduwe Patricia Ali en zijn broer Muhammed Ali. Verder komen ook voormalige bandleden als Greg Murphy, Jumaane Smith en Sonny Fortune aan het woord.

Het album start met een uitvoering van Don Cherry’s ‘Multi Kulti’, met uitermate spiritueel spel van tenorsaxofonist Johannes Enders. Drummer John Betsch brengt forse accenten aan en kleurt de muziek verder in. Teepe draagt een tweetal composities bij: ‘Holland America’ en ‘Alphabet’, met de saxofonisten Michael Moore en Wayne Escoffery als extra gasten. Stukken waarin ook gitarist Freddie Bryant uitgebreid aan bod komt. Een hoogtepunt vormt de uitvoering van de ‘Rashied Ali Suite’, vijf delen met de titels ‘As Salaam Alaikum’, ‘Akeela’, ‘Ballad’, ‘Cuttin’ Covers’ en ‘Adrees’. Met fraaie solo’s die drijven op de solide bas van Teepe en het vrije slagwerk van Betsch. Vooral de beide tenorsaxofonisten zetten de muziek in vuur en vlam.

Ornette Coleman’s ‘Turnaround’ krijgt een bluesy interpretatie: de donkere toon van Teepe vormt de fundering voor de solo’s van de overige musici. Van Thelonious Monk zijn twee stukken opgenomen: ‘Think of One’ en ‘Bolivar Blues’. Ook hier neemt contrabassist Teepe met zijn duidelijke spel het initiatief, een aanpak die telkens tot stevige improvisaties leidt. Losjes klinkt de ritmiek van het slotnummer ‘Sidewalks in Motion’, met doortastend werk van Enders, Teepe en slagwerker Betsch.

Een prachtige productie die een geslaagd hommage vormt aan een van de grootste drummers van de free jazz.

Beluister dit album via Spotify (inloggen noodzakelijk).

Alphabet