Artikel geprint vanaf Jazzenzo.nl

De Raad van Toezicht - 84

CD-RECENSIE

De Raad van Toezicht - 84
bezetting: Joël Botma trompet; Sam Thomas trombone; Yoran Aarssen sopraan- en altsaxofoon; Jesse Schilderink tenor- en baritonsaxofoon; Mirco Wessolly viool, kalimba; Jasper Mellema en Philipp Frenzel Fender Rhodes, piano, Hammond, Prophet, Moog; Dung Hoang en Philipp Ullrich gitaar; Teun Creemers basgitaar; Janik Hüsch en Bouke Hofma drums; Daniel Stoyanov vocalen; Yannick van ter Beek percussie
opgenomen: juli 2018, Wisseloord Studios, Hilversum
uitgebracht: oktober 2018
label: Hey!Band, Plattenfirma to go
aantal stukken: 8tijdsduur: 45’43
website: www.deraadvantoezicht.nl
door: Mathijs van den Berg


Ondanks het succes van hun optredens en de goede ontvangst van hun debuutalbum moest het Nederlands-Duitse gezelschap De Raad van Toezicht zijn toevlucht nemen tot crowdfunding om een nieuw album op te kunnen nemen. Met ‘84’ (de titel is een verwijzing naar de roman ‘1984’ van George Orwell en de vele privacy-schandalen in onze gedigitaliseerde tijd) laat de Raad opnieuw horen een van de meest relevante fusionbands van dit moment te zijn.

Ook hun nieuwe plaat staat vol energieke nummers met strak geblazen thema’s en virtuoze solo’s. Het groepsgeluid is steviger en compacter dan voorheen. Bassist Teun Creemers en gitarist Philipp Ullrich schreven weer het grootste gedeelte van het materiaal. Wat opvalt is dat violist Mirco Wessoly, die het bandgeluid eerder een bijzonder karakter gaf, ditmaal maar een kleine rol speelt. Yoran Aarssen en Jesse Schilderink zijn nieuwe namen op sax en Yannick ter Beek neemt de percussie voor zijn rekening.

De groep stoeit weer met diverse genres. De opener ‘Gutterdish’, geschreven door trompettist Joël Botma, begint als een rocknummer, hoewel de blazers al snel unisono invallen. Maar de gitaar blijft prominent met zelfs een gierende hardrocksolo. Na deze jazzrock klinkt het ingehouden funkende ‘Dwartdistle’, waarna ‘Solarium’ weer onvervalste afrobeat is met een spetterende trompetsolo van Joël Botma. Op ‘Colours’ hoor je de echo van de jazzy pop van Steely Dan.

De solo’s zijn goed verdeeld over de nummers, zodat deze niet te vol zijn en de vaart erin blijft. De instrumenten zijn passend bij het karakter van de stukken. Zo geeft Sam Thomas het souljazz-nummer ‘The Prophecy’ met een lekkere trombonesolo nog meer sfeer. De toetsenisten maken gebruik van diverse soorten instrumenten die elk een andere kleur geven aan de muziek. De bandleden laten stuk voor stuk horen wat een goede muzikanten ze zijn. De partijen zijn nooit saai of voorspelbaar.

Een vreemde eend in de bijt is het vocale ‘Mirrors’. Hoewel het een mooi liedje is met een uiterst smaakvolle instrumentatie, klinkt het door de weinig uitgesproken zangstem van Daniel Stoyanov ook een beetje braaf. Maar ‘84’ is weer een fijne Raad-plaat die aan alle kanten rockt en swingt. Ga ze vooral ook weer live horen!

De Raad van Toezicht live: 10/11 Lantaren Venster Rotterdam, 17/11 Philharmonie Haarlem, 24/11 Hilverjazz Hilvarenbeek, 23 en 24/12 Stranger Than Paranoia in Tilburg en Nijmegen, 29/12 Bimhuis Amsterdam.






Beluister dit album via Spotify (inloggen vereist)



Album promo



De Raad van Toezicht - Mirror


© Jazzenzo 2010