bezetting: Metropole Orkest o.l.v. Christian Elsässer; Reinier Baas gitaar; Ben van Gelder altsaxofoon
opgenomen: 16 januari 2016 Westergasfabriektheater Amsterdam, 8 april 2017 Transition Festival Utrecht
uitgebracht: 2 november 2018
label: Basta Music
tijdsduur: 70’52
website: reinierbaas.com - benvangelder.com - mo.nl

Gitarist Reinier Baas en altsaxofonist Ben van Gelder worden gerekend tot de creatiefste breinen van de nieuwe jazzgeneratie. Verenigt in de band van Baas en optredend als duo stond het tweetal al ruim tweehonderd keer samen op het podium. Onder meer met het Metropole Orkest in het Westergasfabriektheater in Amsterdam (2016) en het Transition Festival in Utrecht (2017) waarvan de hoogtepunten nu zijn vastgelegd op de cd ‘Smash Hits’.

Het repertoire bevat composities uit eerdere projecten van zowel Baas als Van Gelder die in arrangementen van de Canadees Daniel Jamieson, de Italiaan Gerd Hermann Ortler en de Duitser Christian Elsässer – tevens dirigent van dit project – tot nieuw leven komen.

De sprookjesachtige composities van Baas met ruimte voor humor en finesse blijven ook in een monsterbezetting overeind. Zo nu en dan pompeus van opzet snijden gitarist en altsaxofonist door de orkestrale arrangementen die de sfeer van het origineel versterken. Baas laat andermaal horen een uitzonderlijk gitarist te zijn die telkens met originele invalshoeken op de proppen komt en tevens het volume van het orkest op waarde weet te schatten. Zo ook Van Gelder die de blazerssectie op sleeptouw neemt om er – samen met trompettist Angelo Verploegen – met regelmaat uit te ontsnappen.

Baas zijn composities zijn vooral verhalend en een fantasievolle uitdaging voor de luisteraar. Bekende stukken als ‘Stuiter’ – voorzien van een stormachtig orkestraal intro -, ‘Smooth Jazz Apocalypse’ en ‘The Dramatic Demise Of Princess Discombobulatrix’ afkomstig uit de gelijknamige muzikale opera die Baas in  2016 schreef, lopen over van avontuur en dynamiek.

Prachtig en exemplarisch is de interactie tussen orkest en gitarist in ‘Introduction To 2nd Coming’ waarin  Baas zijn intro langzaam laat opgaan in het aansluitende orkest, duelleert, en verschillende keren uit het tumult ontsnapt.De met orkest uitgevoerde composities van Van Gelder dragen een meer traditioneel karakter. Blazers en strijkers zorgen voor uitgebalanceerde lagen en bieden tegenwicht voor het avontuurlijke spektakel van Baas.

Het Metropole Orkest kwijt zich goed van zijn taak de ‘Smash Hits’ van Reinier Baas en Ben van Gelder uit te voeren, al zijn de arrangementen soms té aanwezig en komen de hits het best tot hun recht wanneer het orkest het gas intrekt om het duo en de composities te laten excelleren.

Beluister dit album via Spotity (inloggen).

Introduction To 2nd Coming

Palace