opgenomen: juli 2017, Reservoir Studios, New York City
uitgebracht: 2 november 2018
label: ECM
aantal stukken: 5
tijdsduur: 42’29
website: www. challengerecords.com - www.ecmrecords.com

De 79-jarige Andrew Cyrille is een van de grote vernieuwers van het slagwerk. Hij startte zijn carrière in de mainstream jazz, begeleidde twaalf jaar lang pianovirtuoos Cecil Taylor en is momenteel nog steeds een van de meest geliefde en gevraagde drummers. Een echte klassieker die de afgelopen jaren te horen was met uiteenlopende musici als David Murray, Irène Schweizer, Marilyn Crispell, Oliver Lake, Anthony Braxton en Richard Teitelbaum.

Op zijn nieuwste cd voor het ECM-label, ‘Lebroba’, werkt hij samen met trompettist Wadada Leo Smith en gitarist Bill Frisell. Een configuratie waar het hart van menige jazzliefhebber meteen sneller van gaat kloppen. Cyrille is een grootmeester van de ‘broken time’, een manier van spelen waarin vrij omgegaan wordt met maat en ritme en waarbij impliciet toch een puls voelbaar blijft.

De muziek is door de afwezigheid van een contrabas uitermate open, en in tegensteling tot veel collega’s schildert Cyrille met zijn medemusici geen impressionistische klanklandschappen maar lijkt hij in het openingsnummer ‘Worried Woman’ steeds een soort oer-beat op te zoeken. Ook trompettist Smith sluit nauw aan bij de zwarte muzikale traditie met stevig en vrij trompetspel vol kraakjes en rafelranden. Frisell danst met zijn gitaar vrij als een vogel door de muziek heen. Zijn folk-achtige geluid contrasteert met het rauwe spel van de andere musici. Hij vormt de lichte stem naast de twee zwaargewichten.

Het van Smith afkomstige ‘Turiya: Alice Coltrane Meditations and Dreams: Love’ is een vierdelig stuk van meer dan zeventien minuten. Een hommage aan de tweede vrouw van de grote saxofonist en een van de leading ladies van de spirituele jazz. Subtiele muziek met breekbaar gitaarwerk van Frisell, uitgesponnen slagwerkimprovisaties van Cyrille en penetrant trompetspel van de componist.

Meer melodisch is het titelnummer ‘Lebroba’: een lyrisch thema van de leider waarin het slagwerk eerder impliciet op de achtergrond aanwezig is. Fraai is het spel op gedempte trompet van Smith. ‘TGD’ is een collectieve improvisatie die nauw aansluit bij de verrichtingen uit Cyrille’s free jazz periode. Frisell speelt met elektronische vervorming, Smith zoekt de grenzen van zijn trompet op en Cyrille laat maat en ritme volledig los.

Het slotnummer ‘Pretty Beauty’, eveneens afkomstig van de drummer, klinkt als een mooi meezingliedje met een hoofdrol voor de gedempte trompet. Een solo waarin Smith in de voetstappen treedt van misschien wel de meest beluisterde jazzmusicus ooit: Miles Davis. Een onverwacht en uitermate geslaagd eerbetoon dat nog lang in het gehoor blijft hangen.

Log in bij Spotify en klik op play om dit album te beluisteren