Artikel geprint vanaf Jazzenzo.nl

Tegenstellingen overbrugd op benefietconcert Jazz Archief

BENEFIETCONCERT Nederlands Jazz Archief, Bimhuis Amsterdam, 16 december 2018
beeld: Olga Beumer
door: Cyriel Pluimakers

Het jaarlijkse benefietconcert voor het Nederlands Jazz Archief heeft dit jaar een duidelijk thema: oud en jong staan samen op het podium en artistieke tegenstellingen worden overbrugd. Oude vijandschappen worden voor eens en altijd weggewuifd.

  
Benjamin Herman en Mo van der Does, Dutch Swing College Band met Clara Bakker, en Martin Fondse met harpist Remy van Kesteren stonden onder meer op het benefietpodium in Bimhuis.

The Dutch Swing College Band geeft voor het eerst in haar 73-jarige bestaan acte de présence in het Bimhuis en pianist Cor Bakker mag er voor het eerst in 21 jaar weer optreden. Een van de hoofdgasten is pianist Louis van Dijk, de muzikale grootmeester die door zijn broze gezondheid niet meer in staat is om op te treden. Prominent zit hij de hele avond op de eerste rij.

Spectaculair
Koen Schouten is ceremoniemeester en leidt met flair elk optreden in. De avond start met een showcase van de Monday Big Band van het Conservatorium van Amsterdam. Er worden arrangementen van Jerry van Rooyen en Rob Pronk uitgevoerd onder leiding van Erik van Lier. Muziek die vaardig, maar enigszins schools wordt uitgevoerd. De musici moeten duidelijk nog groeien, maar de schitterende uitvoering van ‘Just One Of Those Things’ door zangeres Roos Jonker mag er zeker zijn.

  
Monday Big Band met zangeres Roos Jonker. Koen Schouten interviewt Martin Fondse. ICP Sextet.

Ronduit spectaculair is het concert van Remy Martin!, het duo van harpist Remy van Kesteren en pianist Martin Fondse. Achter de vleugel start Fondse met een hommage aan Van Dijk, een van zijn eerste muzikale liefdes. Beide musici zorgen voor een performance waarin moeiteloos het onderscheid tussen jazz, klassiek en pop wegvalt. Van Kesteren laat zijn instrument snorren en gonzen dat het een lieve lust is. Met indrukwekkende glissando’s en elektronische effecten laat hij horen dat de harp definitief van haar truttenimago verlost is. De artistieke synergie tussen beide muzikale persoonlijkheden is voelbaar en ze worden beloond met een uitzinnig applaus.

Sean Bergin
Saxofonist en bandleider Sean Bergin (1948-2012) was jarenlang een van de grote persoonlijkheden van de grachtengordel Als je hem niet op het podium aantrof, was hij aan de bar te vinden of als de luidruchtige leider van diverse sessies in de Amsterdamse kroegen. Een kleurrijke figuur die bijzonder wordt gemist. Het ICP Sextet voert een aantal van zijn composities uit: stukken waarin zijn Zuid-Afrikaanse roots en dat typische kwela-geluid te horen zijn. Altsaxofonist Michael Moore speelt een schitterende blues en Wolter Wierbos laat zijn trombone lekker zuchten en knorren. Het speelplezier van de ritmesectie - met pianist Guus Jansen, contrabassist Ernst Glerum en drummer Han Bennink - is meer dan aanstekelijk.

  
Guus Jansen, Ernst Glerum, Ab Baars (ICP). Dutch Swing College Band met trombonist Andy Bruce (m). 

Dat de Dutch Swing College Band in het Amsterdamse jazzbastion optreedt, mag een artistieke revolutie worden genoemd. En passant voert het orkest naast standards ook ‘Who’s Bridge’ en 'Rumboon' van Misha Mengelberg en een stuk van Willem Breuker uit: ‘To Europe’. De arrangementen zijn van Bernard Hunnekink, jarenlang een van de belangrijkste stemmen in het vermaarde Kollektief. Pikant is dat trombonist Andy Bruce, die deel uitmaakte van de laatste lichting van het vernieuwende ensemble, nu een hoofdrol speelt in dit oude stijl orkest.

Peter Guidi
Een andere hoofdfiguur uit de Amsterdamse jazz was de in het voorjaar overleden altsaxofonist en fluitist Peter Guidi (1948-2018). De altsaxofonisten Benjamin Herman, Ben van Gelder en Mo van der Does nemen het podium in. De jonge Timothy Banchet neemt plaats achter de vleugel, Tobias Nijboer bespeelt de contrabas en Joost Patocka zit achter de drums. Herman vormt de nestor van het gezelschap, Van der Does is het aanstormende talent en Van Gelder neemt een tussenpositie in. Er volgt een vurige uitvoering van het bekende ‘Airegin’ van Sonny Rollins. De meer ingetogen kant van de musici komt in de ballad ‘Skylark’ voor het voetlicht, waarin met name Van Gelder schittert. Hoogtepunt is de afsluiter ‘One for Guidi’, een krachtige compositie waarin de drie altsaxofonisten stevig de degens kruisen.

  
Saxofonisten Benjamin Herman, Mo van der Does en Ben van Gelder brengen hommage aan Peter Guidi, met Timothy Banchet achter de vleugel. Cor Bakker en Madeline Bell (© Ton van Leeuwen).

Cor Bakker
Pianist Cor Bakker, die veel met Van Dijk heeft samengespeeld, mag de avond afsluiten. Hij start zijn eerbetoon met ‘August In Amsterdam’, een compositie waarin we de impressionistische kant van zijn leermeester horen. Iets te sentimenteel is zijn uitvoering van ‘Old Friend’, afkomstig van Toots Thielemans: muziek om een traantje bij weg te pinken.  Tot slot vraagt Bakker zangeres Madeline Bell op het podium en met haar zet hij een van de meest bezielde uitvoeringen ooit van ‘Somewhere Over The Rainbow’ neer. Een meer dan geslaagd einde van een nu al historische avond, waarin het jazzgenre definitief haar grote verbindende kracht bewijst.

Met: Monday Big Band van Het Conservatorium vam Amsterdam o.l.v. Erik van Lier, Remy Martin!, ICP Sextet, Dutch Swing College Band, Tribute To Peter Guidi, Cor Bakker & Madeline Bell.


© Jazzenzo 2010