Artikel geprint vanaf Jazzenzo.nl

Millennium Jazz Orchestra schittert met Bernstein programma

CONCERTRECENSIE. Millennium Jazz Orchestra o.l.v. Joan Reinders: ‘Bernstein Celebration' met zangeres Laura Bohn, TivoliVredenburg, Cloud Nine, Utrecht, 22 december 2018
beeld: Ton van Leeuwen
door: Cyriel Pluimakers

Het Millennium Jazz Orchestra vormt een van de meest interessante Nederlandse jazzorkesten. Meer dan 25 jaar heeft leider Joan Reinders inmiddels geslepen aan deze ruwe diamant, die een kweekvijver vormt voor jazztalent.

  
Zangeres Laura Bohn te midden van Millennium Jazz Orchestra onder leiding van Joan Reinders met werk van Leonard Bernstein.

Op 25 augustus jongstleden was het honderd jaar geleden dat de Amerikaanse componist en dirigent Leonard Bernstein geboren werd. Reinders heeft deze gelegenheid aangegrepen om deze unieke figuur voor het voetlicht te brengen in een passend hommage. Bekende en minder bekende composities zijn door de orkestleider van nieuwe bigband-arrangementen voorzien. Werken die oorspronkelijk merendeels geschreven zijn voor symfonieorkest.  Een bijzondere klus die hem gegund is door de Bernstein Estate, een organisatie die streng toeziet op de artistieke nalatenschap van de grootmeester. 

Vocaal
Cruciaal in Bernstein’s muziek is meestal de kwaliteit van het vocale aandeel. Die rol wordt in Utrecht ingevuld door de uit de Verenigde Staten afkomstige Laura Bohn, een zangeres die zich moeiteloos beweegt tussen klassiek, jazz en musical. In het programma neemt de ‘West Side Story’ uiteraard een belangrijke plek in met overbekende songs als ‘I Feel Pretty’, ‘America’ en ‘Something’s Coming’.  

  
De zang van Laura Bohn is hartveroverend en als een geboren actrice zet ze de songs met veel expressie en de juiste choreografie neer.

Daarnaast horen we ‘Big Stuff (uit ‘Fancy Free), ‘Ain’t Got No Tears Left (uit ‘On The Town), ‘Spring Will Come Again’ (uit ‘The Skin Of Our Teeth’) en ‘It’s Gotta Be Bad To Be Good’. Reinders voorziet alle stukken van deskundige inleidingen en dirigeert zijn orkest met overtuiging. Opvallend is de kwaliteit van de kopersectie die bij tijd en wijle een soort orkaankracht weet te produceren. Opvallend is het spel van de jonge trompettiste Suzan Veneman die Bernstein’s muziek in haar solo’s een extra scherp randje geeft. Ook de saxofoons klinken buitengewoon homogeen, zonder vertoon van ego’s. Fraai solowerk komt er van altsaxofonist Rob Sijben en tenorsaxofonist Joao Driessen. De zang van Bohn is hartveroverend en met haar flexibele en heldere stem kan ze het repertoire moeiteloos aan. Ze is een geboren actrice die de songs met veel expressie en de juiste choreografie neerzet.

Klankstoten
Van de ‘West Side Story’ worden ook instrumentale stukken uitgevoerd, zoals de beroemde proloog en het buitengewoon levendige ‘Cool’, waarin een ogenschijnlijk eenvoudig muzikaal motief zich ontwikkelt tot een imposante fuga. Het is opvallend dat de krachtige structuur van de composities nog helderder wordt, doordat de strijkers afwezig zijn. Andere composities die voor het voetlicht komen, zijn de levendige ‘Three Dance Episodes From On The Town’, de Zuid-Amerikaanse ‘Mambo’ en de revolutionaire ‘Prelude, Fugue And Riffs For Solo Clarinet And Jazz Orchestra’. Een compositie die Bernstein speciaal voor bigband heeft geschreven, met een hoofdrol voor de klarinet: het koper staat centraal in de ‘Prelude’, de rieten in de ‘Fugue’ en in de afsluitende ‘Riffs’ horen we het hele orkest. Forse klankstoten tonen aan dat het werk niets van zijn oorspronkelijke impact heeft verloren: een muzikaal bombardement.

Wereldwijde aandacht
Tot slot voeren orkest en zangeres het uit de West Side Story’ afkomstige ‘Somewhere’ uit: een interpretatie die nergens sentimenteel wordt en kan rekenen op een ronduit uitzinnig applaus. Met het ‘Bernstein Celebration Concert’ hebben Joan Reinders en het Millennium Jazz Orchestra een prestatie neergezet van internationaal niveau: een project dat het verdient om wereldwijd aandacht te krijgen.


© Jazzenzo 2010