Ambrose Akinmusire blaast trompet de toekomst in

CONCERTRECENSIE. Ambrose Akinmusire Quartet, TivoliVredenburg Utrecht, 18 januari 2019
beeld: Ton van Leeuwen

Trompettist Ambrose Akinmusire is een van de meest uitgesproken persoonlijkheden van de jonge generatie. Voortdurend is hij op zoek naar nieuwe uitdagingen en gaat hij fusies aan met uiteenlopende genres als hiphop, rap, spoken word, experimentele popmuziek en hedendaags klassiek. Durf en daadkracht kenmerken zijn muzikale visie. Bij hem geen gegoochel met effectapparatuur of digitale echo, maar een eerlijk trompetgeluid dat recht uit het hart komt.

Ambrose Akinmusire Quartet trad op in Cloud Nine van het Utrechtse Tivoli Vredenburg.

Akinmusire boetseert zijn toon voortdurend: nu eens teder en verfijnd, dan weer rauw alsof de rafels erbij hangen. Dissonanten, valse lucht en ongeoorloofde bijgeluiden zijn onderdeel van zijn muzikale idioom. Graag maakt hij ook gebruik van ‘foute’ noten, die hij telkens weer in een spannend en onvoorspelbaar verhaal weet te gieten.

Roy Hargrove
Een meerwaarde vormen zijn ronduit spectaculaire begeleiders: pianist Sam Harris, contrabassist Harish Raghavan en drummer Justin Brown. Een ritmesectie zo intens, dat je als solist van goeden huize moet komen om niet ondergesneeuwd te raken. Akinmusire bezit die speciale kracht en draagt zijn concert op aan de recent overleden trompettist Roy Hargrove (1969-2018), een van de grote smaakmakers van de afgelopen decennia. Als musicus was Hargrove voor hem een voorbeeld: tijdens het concert draagt hij de ballad ‘Roy’ aan zijn overleden leermeester op, een stuk dat maar uit een paar noten bestaat en in zijn kale essentie een diep rakend requiem vormt. Uitgebeende muziek, die de jazz tot zijn kern terugbrengt.

Zonder enig effectbejag laat Akinmusire's kwartet horen dat het nog steeds mogelijk is om spirituele muziek te maken.

Village Vanguard
Een aantal jaren geleden oogstte Akinmusire wereldroem met een spraakmakend recital in de New Yorkse Village Vanguard, een concert dat uitgebracht werd door het vermaarde Blue Note Records. Dit uitzonderlijk hoge niveau weet de trompettist ook te raken tijdens zijn uitgebreide set in de Cloud Nine zaal van TivoliVredenburg. Minstens net zo inventief is het pianospel van Harris, een bijna  uit zijn voegen barstende krachtcentrale die doet denken aan de jonge McCoy Tyner. De percussieve contrabas van Raghavan en de levendige bekkens van slagwerker Brown maken het concert extra avontuurlijk.

Spiritueel
Het komt niet vaak meer voor dat een jazzconcert het publiek tot in zijn diepste vezels weet te raken. Zonder enig effectbejag laat dit bijzondere kwartet horen dat het nog steeds mogelijk is om spirituele muziek maken op het hoogste niveau, zoals dat een tijdvak eerder gebeurde door John Coltrane, Albert Ayler, Eric Dolphy en Charles Mingus. Akinmusire is niet alleen een vernieuwende kunstenaar, maar ook een belangwekkende muzikale leidsman: iemand die nieuw leven blaast in de trompet, het oer instrument van de jazz.