bezetting: Corrie van Binsbergen, Playstation, CRAM, Two Al’s, Grote Brokken, Tineke de Jong, Josse de Pauw, Alan Purves, Andy Bruce, Rutger van Otterloo, Albert van Veenendaal
uitgebracht: december 2018
label: Brokken Records
aantal stukken: 24
tijdsduur: 71’21
website: corrievanbinsbergen.com

Brokken Records is het platenlabel van Corrie van Binsbergen, een van de meest veelzijdige muzikanten van Nederland. Naast eigen projecten biedt het plaats voor creatieve geestverwanten zoals Alan Purves en Albert van Veenendaal. Het bescheiden label viert zijn tienjarig bestaan en het bijzondere van deze verzamelaar is dat Van Binbergens niet eerder uitgebrachte ‘Fifteen Suite’ het album opent.

Van Binsbergen componeerde de suite in 2018 ter gelegenheid van het vijftienjarig bestaan van de Westergasfabriek in Amsterdam en nam het vijftiendelige muziekstuk op met haar band Playstation. Miniatuurtjes die naadloos in elkaar overgaan en persoonlijke herinneringen van de componiste aan het terrein herbergen.

De suite opent met een pittig stuwend bigbandstukje- de energie van het terrein verbeeldend - dat terloops samenkomt met in aanvang melancholisch gitaarspel dat allengs indringender wordt. Filmische muziek doemt op, gebaseerd op de vormen van een beeld in het park, waarna het razendsnelle ‘The Fastest Talking Man In Town’ volgt, doelend op de presentator van DWDD dat dagelijks opgenomen wordt in de Westergasfabriek. Mooi gearrangeerd zijn de opwindende blazerspartijen, tot rust komend in het filmische ‘Cat’s Funeral’, uitlopend in donkere tonen uit Mete Erkers basklarinet die tevens de inleiding vormen voor het loom zwijgende ‘Lazy Sunday At The Park’ en ‘Grasshoppers Dream’.

Van Binsbergen vangt de gevarieerde sfeer van het park telkens doeltreffend, getuige ook het vrolijk huppelende ‘Jogging On A Monday’ en het van industriële klanken voorziene ‘Gas’, terugblikkend op de tijd dat de Westergasfabiek nog in werking was. Miquel Boelens’ sopraansaxofoon opent het korte maar gedragen ‘The Floating Wedding Dress’, verwijzend naar het beeld van de witte bruidsjurk die ‘s zomers in de vijver van het Westerpark drijft, overgaand in Tom Waits’ treurig constaterende ‘Hold On’, subliem vertolkt door trombonist Joost Buis.

Het vrolijk dansend kwela-muziekje dat Van Binsbergen opnam in de suite is ter herinnering aan de Zuid-Afrikaanse saxofonist Sean Bergin (1948 – 2012) die jaarlijks zijn verjaardag vierde in het park. ‘Homeless Hobo’ loopt aan de hand van de contrabas met de ziel onder de arm, een ode aan de excentriekelingen die het park bevolken. Gevolgd door ‘I Am At Home’, een sculptuur die de rust verbeeldt in een grote stad. Van Binsbergen vermengt die ingeving met heupwiegende reggae en een rusteloos patroon. Het afsluitende ‘Back On Track Fifteen’ brengt de suite weer terug bij het begin. Een uiterst smakelijke suite, uitgebalanceerd, veelzijdig, fraai gearrangeerd en een persoonlijke ode aan deze Amsterdamse culturele broedplaats.

Verzamelaar
De rest van de schijf herbergt een selectie van de muziek die in de afgelopen tien jaar verscheen op Brokken Records. We horen Corrie en de Grote Brokken – dat wel erg rauw op het dak valt direct na de suite -, de onnavolgbare ‘percussionist’ Alan Purves met ‘Amar Rock’n’ van zijn veelgeprezen soloalbum ‘Hide & Squeak’, Van Binsbergens CRAM en het prachtige ‘No Trace’ afkomstig van het gelijknamige album van sopraansaxofonist Rutger van Otterloo en pianist Albert van Veenendaal. Werk van violist Tineke de Jong, een stuk van Andy Bruce & The Rigidly Righteous, een fragment uit de opera ‘Over de Bergen’ dat de gitariste opnam met onder andere Josse De Pauw, gaan vooraf aan de afsluiter ‘Self Portrait In Pale Blue’ van het gelijknamige en wonderschone soloalbum van Corrie van Binsbergen.

‘10, A Brokken Records Special Edition’ is een prachtig document. De jubileumuitgave met ’10 jaar avontuurlijke eclectische muziek zonder grenzen’ haal je slechts voor een tientje in huis.