Toine Thys Trio – The Optimist
bezetting: Toine Thys saxofoons, basklarinet; Hervé Samb gitaar; Sam Yahel Hammond-orgel; Karl Jannuska drums, percussie
opgenomen: 2018, Vibromonk Studios, Brooklyn NYC
uitgebracht: 1 februari 2019
label: Igloo
tijdsduur: 50’42

Tenorsaxofonist en basklarinettist Toine Thys vormt een vaste waarde in de actuele Belgische jazz. Vooral zijn samenwerking met de Nederlandse Hammond-organist Arno Krijger, de Senegalese gitarist Hervé Samb en de uit Canada afkomstige drummer Karl Jannuska leidt tot een resultaat van hoog niveau. Thys slaagt erin op een originele manier het jazzidioom met Afrikaanse ritmes te vermengen, waardoor een buitengewoon levendige nieuwe muzikale taal ontstaat.

Bij zijn derde productie voor het Igloo-label doet hij er nog een schepje bovenop door de confrontatie aan te gaan met Sam Yahel, een van de Amerikaanse grootmeesters van de Hammond. Voor de opname is Thys met zijn gitarist en drummer naar Brooklyn NYC afgereisd.

Afrikaans
Bandleider Thys staat garant voor alle negen composities. Duidelijk is dat naast Yahel met name gitarist Samb een van de smaakmakers is voor het groepsgeluid. Samb speelde eerder onder meer met Salif Keita en David Murray en in het openingsnummer ‘Lullaby Of Gounguin’ zet hij meteen die typische opwindende sfeer neer waaraan de Afrikaanse muziek een groot deel van zijn aantrekkelijkheid te danken heeft. Aanstekelijke melodieën die meteen tot dansen uitnodigen. Thys vervult een hoofdrol op basklarinet. Deze groove wordt voortgezet in ‘Tête Brûlée’, met dit keer de leider op tenorsaxofoon. ‘Samurai’ vormt een feature voor Yahel, die wel een reïncarnatie lijkt van de veel te vroeg gestorven Larry Young (1940-1978).

Extatisch
Een heel andere sfeer heeft het vrolijke ‘The Optimist’, tevens de titel van het album. Dit keer horen we Thys op de lichtvoetige sopraansaxofoon. In ‘Masks and Feathers’ speelt de leider afwisselend tenorsaxofoon en basklarinet, ondersteund door de ruisende en gorgelende Hammond van Yahel. Waar de musici zich in eerdere stukken nog een beetje lijken in te houden, komt de band echt los in ‘Warthog’: Samb laat zijn elektrische gitaar gieren en Thys staat garant voor een extatische solo op tenorsaxofoon. ‘Cosmic Wassyl’ is opgedragen aan de uit de Oekraïne afkomstige operazanger Wassyl Slipack (1974-2016), die vermoord werd door een sluipschutter. Een compositie met een tragische ondertoon, met een bijzondere rol voor de omfloerst klinkende bass drum van Jannuska.

Samenwerking
Het fraaie album sluit af met het gedragen ‘Bravo’, met de leider op tenorsaxofoon, en het korte ‘Bowing #1’ waarin Yahel nog even refereert aan de kracht van de gospel.

Met zijn album ‘The Optimist’ maakt Thys duidelijk wat de meerwaarde kan zijn van trans-Atlantische samenwerking: de Hammond van Yahel is een stevige stem die duidelijk iets toevoegt aan zijn bijzondere band.

Toine Thys Trio is te zien: 27/2 Paradox Tilburg, 28/2 Rataplan Antwerpen, 4/5 Tournai Jazz Festival, België.

Beluister dit album via Spotify (inloggen indien nodien)

Trailer.