Tord Gustavsen altijd op zoek naar het onverwachte

CONCERTRECENSIE. Tord Gustavsen Trio, TivoliVredenburg, Utrecht, 21 februari 2019
beeld: Maarten Mooijman

Van alle Scandinavische pianisten is de Noor Tord Gustavsen misschien wel de meest lyrische. Zijn muziek balanceert voortdurend op het randje van de breekbaarheid en net wanneer je denkt dat zijn improvisaties te zoet worden, weet hij het al te bekende spoor rigoureus te doorbreken. Op zijn nieuwste cd voor het ECM-label horen we ook hoe hij elektronica naadloos in zijn spel weet te integreren.

Tord Gustavsen Trio in zaal Cloud Nine van TivoliVredenburg.

Koorddanser
Bij zijn concert in de uitverkochte Club Nine zaal van TivoliVredenburg weet hij zijn publiek vanaf de eerste noot te grijpen in een programma met referenties aan JS Bach en de Noorse volksmuziek. De vaak religieuze context van Bach zijn composities weet hij te vangen in een nieuwe artistieke visie, die aansluit bij de muziek van nu. Ondertussen wordt hij weergaloos begeleid door de jonge contrabassist Sigurd Hole en de smaakvolle slagwerker Jarle Vespestad. De laatste is in staat met zo weinig mogelijk middelen een maximum aan effect te bereiken: voorzichtige tikjes, kleine ritsels en opmerkelijke accenten van de bass drum. Vespestad is voortdurend aanwezig, maar speelt nooit te hard. Hij is de koorddanser die de muziek perfect in balans houdt.

Tord Gustavsen, contrabassist Sigurd Hole en slagwerker Jarle Vespestad.

Verhaal
Gustavsen kan drijven op de kracht van dit ritmetandem: zijn forse en brede akkoorden worden afgewisseld met afzonderlijke noten, die met kracht in het klavier worden gehamerd. In zijn solo’s lijkt hij soms letterlijk in de vleugel te willen duiken: hij is een met zijn instrument en weet er een waaier aan onverwachte klanken aan te ontlokken. Een muzikaal meeslepend verhaal met telkens een imposante spanningsboog. Het bijzondere van Gustavsen is dat er bij hem live altijd een dimensie bijkomt: waar zijn cd’s nog wel eens redelijk voorspelbaar willen klinken, gaat hij in de concertsituatie altijd op zoek naar het onverwachte. Zijn improvisaties culmineren dan in die ene onverwachte noot of in een dissonant akkoord dat secondelang nazingt.

Elektronica
Als geen ander is Gustavsen in staat om de muziek langzaam en buitengewoon geleidelijk te laten ontwikkelen, nergens heeft hij haast of gaat hij jagen. Een nieuwe kwaliteit in zijn toch al rijke oeuvre is het subtiele gebruik van elektronica: een middel dat echt iets toevoegt en de prachtige melodieën ondersteunt en verrijkt. Het Tord Gustavsen Trio behoort zonder meer tot het beste wat de actuele jazz te bieden heeft.