Artikel geprint vanaf Jazzenzo.nl

Emile Parisien Quartet – Double Screening

CD-RECENSIE 

Emile Parisien Quartet – Double Screening
bezetting: Emile Parisien, sopraan- en tenorsaxofoon, Julie Touéry piano, Ivan Gélugne contrabas, Julie Loutelier drums
opgenomen: december 2017, Studio Gil Evans de La Maison de Culture, Amiens
uitgebracht: februari 2019 
label: ACT
aantal stukken: 14
tijdsduur: 51’33
website: emileparisien.com - actmusic.com
door: Cyriel Pluimakers


De Fransman Emile Parisien (1982) heeft van de sopraansaxofoon zijn hoofdinstrument gemaakt. Hij heeft een krachtige toon ontwikkeld op dit weerbarstige instrument en in tegenstelling tot veel collega’s klinkt hij altijd loepzuiver. Zijn geluid heeft vaak een licht melancholieke ondertoon.Voor het ACT label verzorgde hij al een aantal interessante producties, onder meer met Joachim Kühn, Wynton Marsalis en Michel Portal.

Speelsheid
In december 2017 maakte hij in Amiens een opname met zijn eigen kwartet. Een ensemble dat klinkt als een klok en gekenmerkt wordt door een grote speelsheid. Er wordt gestoeid met ritmes en volksmelodietjes en via allerlei sluipweggetjes zoeken de musici naar een verbindende factor. Muziek, die het karakter heeft van een labyrint met allerlei onbekende zijpaden. Schitterend is de ‘Elegie pour Carte Mère’, een weemoedige compositie van pianist Julie Touéry. Ook ‘Malware Invasion’ is van hem afkomstig, een titel die boekdelen spreekt en waarvan de heftige uitwerking leidt tot een resultaat dat net de chaos ontspringt: koorddansend zoekt het kwartet zijn weg. In de tweede helft van dit stuk horen we Parisien ook op tenorsaxofoon, een instrument waarop hij een duidelijk en stevig geluid heeft ontwikkeld. 

Humor
Het knappe van dit ensemble is dat de musici ingewikkelde muziek spelen, die wel voortdurend aanstekelijk blijft. De tegenmelodieën die pianist Touéry speelt in het van contrabassist Ivan Gélugne afkomstige ‘Algo’ zitten vol humor. Drummer Julien Loutelier doet er met allerlei dwarse klappen en ritsels nog een schepje bovenop. In het van hem afkomstige ‘Daddy Long Legs’ komen alle elementen die dit ensemble zo bijzonder maken bij elkaar: abrupt afgebroken melodieën, muzikale ironie, ondefinieerbare ritmes en dat typische doortastende spel van de leider op sopraansaxofoon. Hij blaast letterlijk door alle opgeworpen barrières heen, zonder in het clichématige gekrijs en gekreun te vervallen. 

Intelligent
Het kwartet van Emile Parisien maakt uitermate intelligente muziek, die tot het beste behoort wat de Franse jazz momenteel te bieden heeft. Een saxofonist om in de gaten te houden en die met zijn unieke muziek inmiddels een fraai hoofdstuk toegevoegd heeft aan de Europese muziek.



Emile Parisien Quartet – Double Screening


© Jazzenzo 2010