Artikel geprint vanaf Jazzenzo.nl

Millennium Jazz Orchestra - Octopus

CD-RECENSIE

Millennium Jazz Orchestra - Octopus
bezetting: Millennium Jazz Orchestra  o.l.v. Joan Reinders
opgenomen: 2 mei 2018, Theater Bouwkunde, Deventer
uitgebracht: december 2018
label: Zennez
aantal stukken: 8
tijdsduur: 63’51
website: millenniumjazzorctestra.nl - zennezrecords.com
door: Cyriel Pluimakers




Het Millennium Jazz Orchestra is een van de best bewaarde geheimen uit het oosten van het land. Onder de charismatische leiding van Joan Reinders is daar de afgelopen decennia een orkest ontstaan dat zich niet alleen kan meten met de bekende bigbands uit de Randstad, maar dat inmiddels ook bewezen heeft internationale potentie te vertonen, zeker sinds hun recente Bernstein Celebration Tour.

Octopus
Voor zijn nieuwste productie heeft orkestleider Joan Reinders de achtarmige octopus als uitgangspunt genomen. ‘Octopus’ is opgezet als een suite met acht afzonderlijke delen die bovendien telkens in een acht-toon modus zijn geschreven, waarbij hele en halve tonen elkaar afwisselen. Binnen de prachtige arrangementen van Reinders staat in elk deel een solist centraal: zo is de opening ‘Evolution’ een feature voor pianist Dirk Balthaus en staat tenorsaxofonist Volker Wink centraal in het tweede deel ‘Stature’. Drummer Felix Schlarmann vertolkt, in afwisseling met de contrabas van Bart Tarenskeen, de hartslag van de octopus. Vol beweging is het derde deel ‘Moving Forward’, met een hoofdrol voor de krachtige altsaxofoon van Gerlo Hesselink. Supertalent Suzan Veneman horen we in ‘Environment’ op flugelhorn: in haar spel schetst ze de existentiële angst van de octopus, die zich steeds voor zijn natuurlijke vijanden moet verstoppen.

Omslag
Een omslag vormt het vijfde deel ‘Food’, waarin we een verklanking horen van het gevarieerde menu van de octopus: krabben, kreeften, vissen en andere inktvissen. Rollen die achtereenvolgens vertolkt worden door baritonsaxofinist Coen Kaldeway, sopraansaxofonist Rob Sijben en pianist Balthaus. De voortplanting komt aan de orde in ‘Procreation’, levendig uitgebeeld door de trombone van Gregor Sperzel en de contrabas van Tarenskeen: respectievelijk in de rol van mannetje en vrouwtje.De vijanden van de octopus doemen op in ‘Enemies’, uitgebeeld door de flugelhorn van Veneman, de altsaxofoon van Hesselink en de tenorsaxofoon van Winck. Hun doortastende solo’s vormen telkens een uitbeelding van een regelrechte aanval op het kwetsbare dier. 

Contrast
Een fraai contrast vormt het slotdeel ’Camouflage’, waarin de octopus er definitief in slaagt zich onzichtbaar te maken voor zijn vijanden door met inkt te sproeien en zijn kleur te veranderen. Een opzienbarende gedaanteverwisseling die fraai verklankt wordt door flugelhornspeler Florian Sperzel en drummer Schlarmann. Het slot voelt, na alle muzikaal uitgebeelde agressie, letterlijk aan als een verademing.

Je moet Joan Reinders zijn om zo’n buitengewoon origineel thema en dito aanpak te verzinnen. De ‘Octopus’ suite zit vol melodische verrassingen, onverwachte uitstapjes en referenties aan de jazztraditie. Het Millennium Jazz Orchestra vormt qua klank en inhoud een unicum binnen de wereld van de bigbands.

Volledige bezetting: Joan Reinders directie; Sander Zweerink, Suzan Veneman, Bas Konings, Herman Nijkamp en Florian Sperzel trompet en fugelhorn; Gerlo Hesselink, Rob Sijben, Volker Winck, Martin van der Horst en Coen Kaldeway saxofoon en klarinet; Gregor Sperzel, Jochen Niehaves, Jan Peter van der Hoeve en Martin van den Berg trombone; Dirk Balhaus piani; Bart Tarenskeen contrabas; Felix Schlarmann drums.






Beluister dit album via Spotify (inloggen indien nodig)



Octopus part 1 t/m 4: Evolution, Stature, Moving Forward, Environment.


© Jazzenzo 2010