Artikel geprint vanaf Jazzenzo.nl

Branford Marsalis Quartet – The Secret Between the Shadow and the Soul

CD-RECENSIE

Branford Marsalis Quartet – The Secret Between the Shadow and the Soul
bezetting: Branford Marsalis tenor- en sopraansaxofoon, Joey Calerazzo piano, Eric Revis contrabas, Justin Faulkner drums
opgenomen: 28-30 mei 2018, Alexander Theatre at Monash University, Clayton, Australië
uitgebracht: maart 2019
label: Okeh Records
aantal stukken: 7
tijdsduur: 62’18
website: branfordmarsalis.com - www.okeh-records.com
door: Cyriel Pluimakers


De jazz mist al heel lang een leidende figuur, zoals Charlie Parker dat in de jaren veertig en vijftig was en John Coltrane in de jaren zestig. Ook de icoon Sonny Rollins heeft een aantal jaren geleden afscheid genomen van de scene. Het gevolg is een breed uitwaaierend genre waarin musici, rijp en groen, zich maar al te graag de versierselen van de jazz opspelden. Ondertussen hobbelen de massamedia gezellig mee en kan het zomaar gebeuren dat artiesten als Kamasi Washington, Shai Maestro, Nubya Garcia, Mathias Eick en Cory Henry als een belofte voor de toekomst worden geafficheerd.

Hoofdstroom
Gelukkig is er nog steeds sprake van een stevige hoofdstroom in de jazz, met musici als Joshua Redman, John Scofield, Brad Mehldau, Dave Holland, Jason Moran, Dave Douglas, Pat Metheny en de Marsalis Family. Van dit fameuze gezin vormt saxofonist Branford Marsalis (1960) de meest avontuurlijke. Wereldroem vergaarde hij door zijn samenwerking met Sting in de tweede helft van de jaren tachtig. Met zijn Buckshot LeFonque project, dat hij in de jaren negentig lanceerde, combineerde hij rhythm and blues, hiphop en rock ’n roll. Ook deed hij gastoptredens bij de Grateful Dead en toerde hij met Miles Davis. 

In 1986 richtte hij zijn gezaghebbende kwartet op, een formatie dat vanaf de start een rolmodel vormde voor veel jonge musici . Een megaprestatie vormde zijn herinterpretatie in 2003 van Coltrane’s meesterwerk ’A Love Supreme’, opgenomen in het sfeervolle Bimhuis aan de Oudeschans. Zijn recente samenwerking met vocalist Kurt Elling leidde tot het prachtige album ‘Upward Spiral’.

Hart
Nu ligt er een nieuwe cd met de veelzeggende titel ‘The Secret Between the Shadow and the Soul’. Een naam die veel suggereert en gelijktijdig een perfecte samenvatting vormt van dit veelkleurige album, waarin Marsalis meer dan ooit de grenzen van het mogelijke opzoekt. Niet eerder begon hij een productie met een uitdagend nummer als ‘Dance of the Evil’: een van contrabassist Eric Revis afkomstige compositie die aanvoelt als een enorme sprong in het diepe voor de tenorsaxofonist. Milder van karakter, met een lyrische solo op sopraansaxofoon, is ‘Conversation Among the Ruins’, gecomponeerd door pianist Joey Calderazzo. 

Een eerbetoon vormt de opname van ‘Snake Hip Waltz’, een klassieker van de grote Blue Note-artiest Andrew Hill (1931-2007). Voor het eveneens van Calderazzo afkomstige ‘Cianna’ keert Marsalis terug naar de tenorsaxofoon: hij speelt een solo waarin werkelijk elke noot perfect op zijn plek valt, in navolging van de grootmeesters van weleer. Contrabassist Eric Revis tekent voor ‘Nilaste’, een onconventioneel stuk vol onverwachte tempowisselingen en een hoofdrol voor de sopraansaxofoon. In ‘Life Filtering from the Water Flowers’ weet Marsalis de luisteraar met zijn tenorsaxofoon recht in het hart te raken: de intensiteit van zijn toon lijkt grenzeloos. 

Meesterstuk
Toepasselijk is het om dit uitzonderlijke album te beëindigen met het feestelijke ‘The Windup’ van Keith Jarrett. Een afsluiter die aanvoelt als een climax, waarin dit fabuleuze kwartet nog even een extra schepje erboven op doet. ‘The Secret Between the Shadow and the Soul’ vormt een meesterstuk: als er iemand in de actuele jazz de toon aangeeft dan is het wel deze oudste telg van de fameuze Marsalis Family. 

Branford Marsalis Quartet treedt zondag 17 maart op in TivoliVredenburg Utrecht.





Beluister dit album via Spotify (inloggen indien nodig)




Snake Hip Waltz


© Jazzenzo 2010