Artikel geprint vanaf Jazzenzo.nl

Émile Parisien musiceert als een danser

CONCERTRECENSIE. Émile Parisien Quartet, Bimhuis, Amsterdam, 11 april 2019
beeld: Olga Beumer
door: Cyriel Pluimakers

Er zijn van die jazzmusici die een artistieke meerwaarde hebben en een ambassadeur vormen voor het genre. De uit Cahors afkomstige Fransman Émile Parisien is zo iemand. Hij beweegt als een danser over het podium en hij maakt voortdurend contact met zijn medemusici en het publiek. Op sopraansaxofoon is hij uniek en hij heeft zijn prestaties op dit weerbarstige instrument op een niveau gebracht dat we tot kort voor onmogelijk hielden.

  
Émile Parisien Quartet presenteerde in Bimhuis werk van hun laatste album Double Screening.

Double Screening
In het Bimhuis presenteert hij repertoire van zijn laatste album ‘Double Screening’ (ACT Music), een productie die internationaal enthousiast ontvangen werd. In zijn huidige kwartet speelt hij met de top van de Franse jazzscene: pianist Julien Touery, contrabassist Ivan Gélugne en drummer Julien Loutelier. Een prachtformatie die klinkt als een klok en de leider naar grote hoogten drijft. 

Duduk
Op de compositie ’Double Screening’ imiteert zijn sopraansaxofoon de Armeense ‘duduk’: een dubbelrietinstrument met een licht hees geluid. Parisien springt over het podium als een uitgelaten jachthond, een motoriek die we ook aantreffen in zijn instrumentale spel: met verrassende bewegingen van het hoge naar het lage register en omgekeerd. Een koorddanser, die het muzikale verhaal toch voortdurend in balans weet te houden. Iets wat alleen maar lukt, omdat hij zijn instrument tot in de finesses beheerst en kan drijven op een energieke ritmesectie die aanvoelt als een warm golfslagbad: de krachtige akkoorden van pianist Touery, de stuwende contrabas van Gélugne en het licht verende slagwerk van Loutelier.

  
Émile Parisien met pianist Julien Touery, contrabassist Ivan Gélugne en drummer Julien Loutelier.

Internet
De meeste titels verwijzen naar de wereld van computers en het internet, zoals ‘Spam’, ‘Hashtag’, ‘Deux Point Zero’, ‘Algo’ en ‘Malware Invasion’. De grappen zijn niet van de lucht: expres verkeerd geplaatste noten, dissonanten, kleine communicatiestoornissen en overdreven herhalingen. Nog niet eerder werd een ‘hack’ zo intens muzikaal tot uitdrukking gebracht. Een absoluut nieuwe belevingswereld!

Kleurrijk
Bijzonder ook zijn de unisono passages tussen saxofonist en pianist. Beiden volgen elkaar naadloos in de meest ingewikkelde passages. Er zijn weinig bands die zulke humorvolle en kleurrijke muziek maken. Parisien vormt zonder meer een van de grootste beloftes van de actuele Europese jazzscene. Als er een ensemble de muziek verder brengt, dan is het wel dit innovatieve kwartet. 


© Jazzenzo 2010