opgenomen: 2016 - 2018
uitgebracht: april 2019
label: ECM / Challenge Records
tijdsduur: 50’04
website: stephanmicus.com - ecmrecords.com
door: Ron Holman

Eigenlijk kan je over het laatste album van de Duitse multi-instrumentalist Stephan Micus heel kort zijn. Er is niets nieuws onder de zon. Micus maakt nog steeds ingetogen en ongrijpbare instrumentale sfeerimpressies. En die worden in sommige nummers voorzien van die typische, meerlaagse zangklanken van Micus in zijn zelfbedachte taal. De een vindt het esoterisch neo-klassiek geneuzel, de ander kan er geen genoeg van krijgen.

Maar het is te makkelijk om dit nieuwe muzikale product af te doen met voorgaande constatering. Want elk album van Micus, bij ECM zijn er al bijna dertig verschenen, heeft toch een eigen karakter.  Micus (1953) heeft, vanaf het begin dat hij muziek is gaan maken, zich toegelegd op het leren bespelen van zo veel mogelijk vooral inheemse muziekinstrumenten. En op elk album komen daar weer nieuwe instrumenten bij. Zo ook op ‘White Night’. Elk instrument wordt in het inlegboekje kort beschreven. Zo bestaat er naast de ‘normale’ kalimba, de vooral in Centraal Afrika gebruikte duimpiano, ook een bronzen kalimba die volgens Micus een zachtere toon produceert. Een ander bijzonder instrument is de veertien-snarige gitaar die door Micus zelf is ontworpen. Dan is er de sinding, een harp zoals die wordt bespeeld in West-Afrika en dat snaren bevat van katoen en waarvan de klankkast van geitenhuid is gemaakt.

De muziek van Micus is heel populair onder liefhebbers van wereldmuziek en wordt veel gebruikt tijdens meditaties. De muziekstukken zijn dan ook zeer rustgevend. Wie dus behoefte heeft aan wat rust in de tent of de overaciviteit van zijn hersenen wil onderdrukken, dan is ‘White Night’ of een van zijn vele andere albums een echte aanrader.

Black Hill