bezetting: Franz von Chossy piano, Clemens van der Feen contrabas Kristijan Krajncan drums en cello
opgenomen: gedurende 2018, Fattoria Musica, Osnabrück DE
uitgebracht: april 2019
label: O-Tone Music
tijdsduur: 57’21
website: franzvonchossy.com - o-tonemusic.eu

Vanaf zijn debuut ‘Awakening’ (Jazz’n Pulz) uit 2006 maakte de uit Duitsland afkomstige jazzpianist Franz von Chossy grote indruk. Iets wat bevestigd werd in volgende cd’s als ‘Pendulum’ (2009) en de suite ’When The World Comes Home’ (2012).  Zijn opvallende toucher, zijn timing en vooral zijn gepassioneerde spel lieten de afgelopen jaren diepe sporen na in de ontwikkeling van de actuele jazz.

Soundtrack
Voor zijn nieuwste album ‘Life Theater’ trok hij vorig jaar naar de vermaarde Fattoria Musica studio in het Duitse Osnabrück. Chossy omschrijft zijn productie als een soundtrack voor het leven, waarbij de diverse composities verschillende levensfases verbeelden. Hij laat zich begeleiden door een weergaloos ritmetandem: contrabassist Clemens van der Feen en drummer Kristijan Krajncan. De laatste speelt ook cello, op een aantal stukken.

Emoties
‘Life Theater’ is een cd die je vanaf het eerste moment aangrijpt en meeneemt met de emoties van de uitvoerend kunstenaar. ‘Inner Child’ belichaamt de kindertijd, met quasi naïeve melodieën en soms bijna fluisterend pianospel. Heftig is ‘Anima’s Beast’ met stevig trommelwerk en een stuwend ritme. Zou dit staan voor de puberteit? Een soort wals is ‘Imaginary Friend’, een deuntje dat een contrast vormt met het vorige nummer. Eveneens lichtvoetig van karakter is het begin van ‘The Cyclic Serpent’, een compositie die snel heftiger wordt en lijkt te staan voor het kwaad in de mens. Melancholiek van karakter is ‘The Wanderer’, waarin de mens op zoek lijkt naar zijn bestemming.

Meesterwerk
Van een absolute schoonheid is ‘Backyard Unicorn’, waarin een fijngevoelige melodie voorzien wordt van forse ritmische accenten. Muzikaal drama vinden we in ‘Fragile Glory’, waarin de spanning langzaam wordt opgevoerd om uit te monden in het extatische titelnummer ‘Life Theater’. Tot slot volgt het ontroerende ‘From Here On Out’, waarin Chossy in zijn spel de diepste gevoelens raakt die een mens kan hebben. Zelden werd in de jazz de kwetsbaarheid van ons aardse bestaan zo fijngevoelig tot uitdrukking gebracht: muziek zo rijk als het leven zelf, met al zijn pieken en dalen. Een meesterwerk!

Preview.

Part VIII