bezetting: Bill Frisell gitaar, Thomas Morgan contrabas
opgenomen: maart 2016, Village Vanguard, NYC
uitgebracht: april 2019
label: ECM / Challenge Records
tijdsduur: 68’43
website: billfrisell.com - challengerecords.com

Twee jaar geleden verscheen de prachtige ECM- uitgave ‘Small Town’ van gitarist Bill Frisell en contrabassist Thomas Morgan. De opnames werden in maart 2016 gemaakt in de legendarische Village Vanguard in New York. Het podium waar vele jazzgrootheden legendarische opnames maakten.

Nu ligt er een tweede deel met een compilatie van allerlei standards. Het album start met het ‘All In Fun’ van Jerom Kern. Frisell en Morgan voelen elkaar feilloos aan en leggen in hun improvisatie de ziel van dit prachtige nummer bloot. Het bekende ‘Wildwood Flower’ gaat naadloos over in het uitbundige ‘Save The Last Dance For Me’.  Vol onverwachte sprongen zit Paul Motian’s ‘Mumbo Jumbo’, een stuk vol ironie. James Bond komt voorbij in de bewerking van ‘You Only Live Twice’: de licht sentimentele melodie wordt omgebogen in een fraai kunststukje met een onvoorspelbare notenkeuze.

Glorieus
Een meesterwerk als Billy Strayhorn’s ‘Lush Life’ mag natuurlijk niet ontbreken: een van de mooiste jazzcomposities ooit. Frisell legt in zijn versie het accent op een doorvoelde uitvoering van de oorspronkelijke melodie. Thelonious Monk’s klassieke ‘Epistophy’, de titeltrack van de cd, vormt hiermee een fraai contrast. Frisell verplaatst de oorspronkelijke accenten in dit bekende stuk, iets wat hij ook doet in het erop volgende ‘Pannonica’. Dit aan de fameuze barones Nica de Koenigswarter – de toeverlaat en steunpilaar van veel armlastige jazzmusici - opgedragen hommage krijgt een glorieuze uitvoering met allerlei onverwachte uitstapjes.

Met ‘Red River Valley’ keert het duo terug naar de Amerikaanse roots: onvervalste Americana maar dan doorspekt met veel vrije elementen. Nooit eerder klonk deze overbekende song zo fris. Het met bezieling uitgevoerde ‘In The Wee Small Hours Of The Morning’ vormt de passende afsluiter van een productie die nu al gerekend mag worden tot de meest interessante releases van 2019. Spontane en eerlijke muziek waarvan je nooit genoeg krijgt: echte jazz op zijn best!

Zie ook:

Teaser