Luca Aquino – Italian Songbook

Luca Aquino – Italian Songbook
bezetting: Luca Aquino trompet, bugel, trombone; Danilo Rea piano; Natalino Marchetti accordeon; Fabio Giachino piano, toetsen; Rino De Patre klassieke gitaar; Ruben Bellavia slagwerk; Orchestra Filarmonica di Benevento met arrangementen en directie Giovanni Francesca
opgenomen: maart 2019
uitgebracht: 14 juni 2019
label: ACT Records
aantal stukken: 12
tijdsduur: 53’23
website: lucaaquino.com - actmusic.com

Luca Aquino (1974) is sinds jaar en dag een van de grootheden van de Italiaanse jazz. Als trompettist heeft hij door zijn aandacht voor natuurlijke galm een onmiddellijk herkenbaar geluid tot stand gebracht. Des te wranger was het dat Aquino in de zomer van 2017 door de aangezichtsverlamming van Bell werd getroffen en meer dan een jaar lang niet kon spelen. Tijdens dit jaar, waarna hij de techniek van de trompet weer van begin af aan onder de knie moest krijgen, ontstond het idee iets te doen met de muziek van zijn jeugd en zijn land van herkomst. Uit dit idee is in 2019 het album ‘Italian Songbook’ geboren.

Aquino heeft nummers van de beroemde western-componist Ennio Morricone gecombineerd met stukken van legendarische Italiaanse zangers-liedjesschrijvers oftewel cantautori als Maurizio Fabrizio en Fabrizio de André, een Italiaanse Boudewijn de Groot. De oorspronkelijke nummers ‘Deborah’s Theme’ (uit de film ‘Once Upon A Time In America’), ‘Almeno tu nell’universo’ en ‘La canzone dell’ amore perduto’ lijken qua stijl weinig overlap te hebben, maar op ‘Italian Songbook’ sluiten ze door de uitgekiende arrangementen goed op elkaar aan. Aquino lijkt compleet hersteld, en meer nog, want zijn beheersing van de flügelhorn op ‘Almeno tu nell’universo’ is van een zelden gehoord niveau. Sommige stukken worden door een kleine bezetting van trompet, accordeon, piano, gitaar en slagwerk vertolkt, andere worden verrijkt door de aanwezigheid van het Orchestra Filarmonia di Benevento: een afwisseling die het album ten goede komt.

Een verrassende bijdrage aan het repertoire vormt Chet Bakers oorspronkelijk Italiaanstalige, niet vaak gehoorde compositie ‘So che ti perderò’. De bijdrage van het orkest is hier heel meeslepend uitgevoerd door arrangeur en dirigent Giovanni Francesca. Aquino heeft zich tijdens zijn herstel ook toegelegd op de trombone: waarschijnlijk was de trompet geschikter geweest om het stuk van Baker te vertolken, want zijn trombonespel klinkt lang niet zo overtuigend en op het slot zelfs vrij futloos. Het is het enige manco op een grandioze terugkeer.

Want het album dat met ‘Deborah’s Theme’ begon, wordt in stijl afgesloten met een klassieker uit de Italiaanse film. De melancholische melodie die het arme meisje Gelsomina in Fellini’s ‘La Strada’ op de trompet speelt is al vaker opgenomen. Wie een album afsluit met zo’n klassiek werk, dat bovendien al eens door trompetspelende landgenoten als Enrico Rava (op ‘Italian Ballads’) en Paolo Fresu (Aldo Romano’s ‘Non Dimenticar’) op onvergetelijke wijze is geïnterpreteerd, zet hoog in. Maar wie Aquino’s verstilde vertolking beluistert, zal beamen dat de inzet zich dubbel en dwars heeft uitbetaald.

Italian Songbook