North Sea Jazz 2019 geeft ruimte aan muzikale vernieuwing

CONCERTRECENSIE. North Sea Jazz Festival, Ahoy Rotterdam, 12 juli 2019
beeld: Olga Beumer

North Sea Jazz is natuurlijk al decennialang het festival van de publiekstrekkers. Ook dit jaar is er op de eerste dag een programma met topartiesten als Diana Krall, Burt Bacharach, Gilberto Gil, José James en Anita Baker. Daarnaast is er gelukkig een volwassen programma met muzikale vernieuwers als Robert Glasper, Rymden, Ben Wendel en James Brandon Lewis. De iconische John Zorn presenteert een marathon met zijn ‘Bagatelles’: compacte composities in diverse bezettingen.

John Zorn's Masada en Nova Quartet en saxofoniste Melissa Aldana op de openingsdag van North Sea Jazz.

Onuitputtelijk
John Zorn schreef er de afgelopen jaren honderden: zijn artistieke energie en fantasie lijkt onuitputtelijk. Met zijn Masada kwartet bijt hij op altsaxofoon de spits af. Het ensemble beschikt nog steeds over die primaire energie waar de beste jazz door gekenmerkt wordt. Zorn laat zijn instrument gieren en trompettist Dave Douglas dient hem van passend repliek. Andere hoogtepunten in de vijf uur durende set vormen het Mary Halvorson Quartet, het John Medeski Trio, het Nova Quartet met vibrafonist Kenny Wollesen en het kwartet van pianiste Kris Davis. Het trio van pianist Brian Marsella, met zijn licht mechanische aanpak, kan minder boeien.

Aandacht is er ook voor kamermuziek met Mark Feldman en Sylvie Courvoisier, pianist Craig Taborn en de cellisten Erik Friedlander en Mike Nicolas. Adembenemend is het duel tussen Gyan Riley en Julian Lage, die zich op akoestische gitaren verdiepen in de microtonaliteit. Zelden kwamen in een improvisatie zoveel kwarttonen voorbij. Misschien nog wel het meest indrukwekkend is het solorecital van trompettist Peter Evans, die werkelijk alle mogelijkheden van dit signaalinstrument verkent. Met een eindeloos lijkende beheersing van zijn ademhaling houdt hij de zaal bijna een half uur in de ban. Het zal niet vaak voorkomen dat het publiek op North Sea Jazz zich bijna devoot stilhoudt, maar dit was zo’n moment. Gitarist Marc Ribot sluit met zijn Asmodeus trio de marathon af. De snoeiharde drums van Kenny Grohowski en de contrabas van Trevor Dunn pompen de muziek op tot punkniveau.

Soloconcert trompettist Peter Evans (foto © CP). Sfeerbeeld. John Zorn.

Belofte
Tenorsaxofoniste Melissa Aldana vormt een van de belangrijkste muzikale beloftes van dit moment. In 2013 won ze de Thelonious Monk International Jazz Competition en sindsdien gaat het met haar carrière crescendo.  In mei verscheen haar vierde album ‘Visions’ waarin ze duidelijk aansluit bij de top van de huidige scene, met verwijzingen naar het werk van Joshua Redman en Branford Marsalis. Als saxofoniste geeft ze inmiddels veel mannelijke collega’s het nakijken. Ze beschikt over een feilloze techniek en een aansprekende toon. In haar improvisaties spreidt ze een aangename balans tussen virtuositeit en lyriek ten toon. Gitarist Lage Lund vormt een geweldige muzikale partner in haar kwartet, die haar beurtelings ondersteunt en uitdaagt. Het energieke ritmetandem, met contrabassist Joshua Ginsburg en drummer Kush Abadey, geeft precies het juiste duwtje aan deze weergaloze frontline.

Melissa Aldana Quartet met gitarist Lage Lund en slagwerker Kush Abadey.

Vernieuwing
Door ruimte te geven aan deze belangrijke nieuwe muzikale ontwikkelingen laat de programmastaf van North Sea Jazz weer haar hart spreken. Iets wat, met name sinds de overgang naar Rotterdam, op de achtergrond leek geraakt. Want zo’n groot evenement als North Sea Jazz waar heel veel geld omgaat, is in staat om naast bekende publiekstrekkers ook zijn nek uit te steken voor de belangrijkste ontwikkelingen van nu.

Gezien: John Zorn presents Bagatelles Marathon met Masada, Sylvie Courvoisier & Mark Feldman, Mary Halvorson Quartet, Craig Taborn Solo, John Medeski Trio, Nova Quartet, Gyan Riley & Julian Lage, Brian Marsella Trio, Ikue Mori, Kris Davis Quartet, Peter Evans Solo en Asmodeus; Melissa Aldana Quartet.