Make It Jazz Festival moet werken aan publieksopbouw

CONCERTRECENSIE. Make It Jazz Festival, Concertzaal Tilburg, 21 september 2019
beeld: Olga Beumer

Het Tilburgse Make It Jazz Festival beleefde afgelopen weekend zijn tweede editie. Op vrijdag 20 september waren er optredens in Paradox en 013 en op zaterdag 21 september speelde het evenement zich af in Theaters Tilburg. Sympathiek is dat het festival georganiseerd wordt door jonge musici voor jonge musici. Maar de keuze voor Theaters Tilburg als evenementlocatie is op zijn minst ongelukkig. Zalen liggen veel te ver van elkaar verwijderd en het nogal formele gebouw ademt allesbehalve gezelligheid. Op veel bars pronkt een bordje ‘gesloten’ en een adequate routing is afwezig, zodat het schaars aanwezige publiek voortdurend loopt te zoeken.

Gitarist Prashant Samlal, Tijs Claassen Quintet en trompettist Koen Smits die met Jeroen van Vliet optrad op de tweede editie van Make It Jazz Festival in Tilburg.

Introspectief
In de Studiozaal treedt het kwintet van contrabassist Tijs Claassen op, met de vindingrijke Jamie Peet achter het drumstel. De muziek is nogal introspectief van karakter en het lukt het jonge ensemble niet om een goed contact te leggen met het publiek. Het lijkt erop of de bandleden eerder aan het repeteren zijn voor zichzelf, dan dat ze een sprankelende muzikale visie laten horen. Jammer, want met blazers als altsaxofonist Mo van der Does en tenorsaxofonist Matthias van den Brande en een toetsenist als Floris Kappeyne zou het mogelijk moeten zijn om meer vuurwerk te laten horen. Bovendien missen de gespeelde composities het broodnodige peper en zout.

Van een geheel ander kaliber is het optreden van trompettist Koen Smits en pianist Jeroen van Vliet. Beide musici hebben een batterij aan elektronica meegenomen, een aanpak waarbij de weelderige klankwerelden onder overdaad dreigen te bezwijken. Een akoestisch, meer ingetogen, moment zit er helaas niet tussen: een gemiste kans.

Contrabassist Tijs Claassen. Jeroen van Vliet en Koen Smits. Prashant Samlal Quartet.

Boodschap
Gitarist Prashant Samlal vermengt invloeden uit de pop en klassieke muziek met jazz. Hier en daar doen zijn exploraties denken aan de psychedelische rock van weleer. Maar het muzikale verhaal dat hij wil vertellen, komt nauwelijks van de grond. Samlal is veel te veel bezig met de muziek zelf en weet zijn artistieke boodschap nog niet aan het publiek over te brengen.

Ronduit verfrissend is de set van altsaxofonist Mo van der Does en gitarist Gijs Idema. Van der Does is een van de grootste talenten van dit moment en speelt repertoire van zijn net verschenen cd ‘Common Myths’. Op het album speelt hij de stukken in een kwartetvorm met onder meer trompettist Ian Cleaver. Voor dit duo met Idema heeft hij de stukken tot het bot gestript en laat hij ook in zijn improvisaties een zekere kernachtigheid horen. Bij Van der Does vormen zijn pure toon en smaakvolle ideeën een prachtig muzikaal geheel.

Gitarist Gijs Idema trad op met saxofonist Mo van der Does. Bigband Red Light Jazz Society. Fusionband Muddy Grease.

Publieksopbouw
Ronduit voorspelbare fusion wordt er gespeeld door het kwintet Muddy Grease. Afsluiter is de bigband Red Light Jazz Society, die gevuld is met talent van de jongste jazzgeneratie: een ouderwets - misschien iets te schools en degelijk – klinkend orkest. Het doolhof van Theaters Tilburg maakt inmiddels een desolate indruk, met hier en daar een plukje publiek. DJ Phil Horneman draait zijn Wicked Jazz Sounds in de fors galmende foyer voor een paar overgebleven fans.

Misschien moet de organisatie de volgende keer echt nadenken over een andere plek. Het lijkt verstandig om even een beetje gas terug te nemen en eerst vanuit een kleinere opzet en een sfeervolle locatie zorgvuldig te werken aan publieksopbouw. Met natuurlijk ook een optreden van een aantrekkelijke headliner, iets wat nu node aan de feestvreugde ontbrak.

Gezien: Tijs Klaassen Quintet, Koen Smits & Jeroen van Vliet, Prashant Samlal Quartet, Mo van der Does & Gijs Idema, Muddy Grease en Red Light Jazz Society.