Nieuw festival Voois verlegt vocale grenzen

CONCERTRECENSIE. Voois Festival, Jazzkerk, Aartswoud, 28 september 2019
beeld: Ton van Leeuwen

Begin 1997 won zangeres Francien van Tuinen het Nederlands Jazz Vocalisten Concours in Zwolle. Sindsdien maakte ze een mooie carrière en gaat ze al decennia door voor een van de toppers in de scene. Op diverse conservatoria is ze als docent actief en staat ze dicht bij het vuur van de nieuwste ontwikkelingen. Het bloed kruipt dan ook waar het niet gaan kan en nu staat ze aan het hoofd van haar eigen festival ‘Voois’, in de Jazzkerk van haar woonplaats Aartswoud. Ze heeft gekozen voor een grenzeloze programmering waarin alles van standards tot flamenco en electro funk aan bod komt.

María Marín met Tiempos Nuevos, Susanne Abbuehl, en organisator Francien van Tuinen openden onder andere de eerste editie van Voois Festival.

Rita Reys
Zelf opent ze het evenement met een Tribute aan Rita Reys, de grootste jazzvocaliste die ons land ooit gekend heeft. Bekende stukken als ‘Detour Ahead’, ‘That’s All’, ‘Tea For Two’ en ‘Get Out Of Town’ krijgen gloedvolle uitvoeringen. Van Tuinen ‘woont’ echt in een song; ze heeft zich het repertoire meer dan de meeste van haar generatiegenoten, bijzonder eigen gemaakt. Prachtig is het duet met pianist Pablo Held op ‘Everything Happens To Me’. Met een fraaie interpretatie van ‘My Foolish Heart’ sluit de organisator de set af.

Flamenco
Uitermate gepassioneerd zijn de flamenco-bewerkingen van het trio Tiempos Nuevos, met zangeres María Marín, gitarist Edsart Udo de Haes en percussionist Udo Demandt. De Haes zorgt voor de meeste composities en citeert met graagte uit de bekende muziek van De Falla en Rodrigo, maar hij voegt er improvisatie elementen aan toe. De extatische zang van Marín krijgt hierin telkens een hoofdrol. Muziek die rechtstreeks je hart binnendringt en diepe emoties oproept. De soms rauwe stem van Marín laat de ruimte zinderen: een muzikaal hoogtepunt.

Francien van Tuinen met in haar band onder meer Jesse van Ruller en Pablo Held. Tiempos Nuevos. Wolfert Brederode en Susanne Abbuehl.

Subtiliteit
Na de warmbloedige muziek van Tiempos Nuevos neemt de Zwitserse zangeres Susanne Abbuehl het publiek mee naar een heel andere klankwereld: die van de ultieme subtiliteit. Voor het gerenommeerde ECM-label maakte ze inmiddels een drietal internationaal enthousiast ontvangen albums. Met trompettist Zacharie Ksyk, pianist Wolfert Brederode en drummer Öyvind Hegg-Lunde beschikt ze over een meer dan adequate ondersteuning voor haar fijnsnarige vocale exploraties. Ksyk begeleidt Abbuehl beurtelings op trompet en flugelhorn en laat de lucht in de kerk letterlijk trillen met zijn hemelse toon.

Flair
Met zijn bekende flair presenteert Ruben Hein het Nationaal Jeugd Jazz Orkest, waarvan hij al enige tijd de artistiek leider is. Bewerkingen van bekende popsongs, met een accent op het repertoire van Radiohead, passeren de revue: in het gehoor liggende muziek die nogal aan de oppervlakte blijft. Als toegift voert Hein alleen achter de elektrische piano een compositieopdracht (de Sena Perfomers Vox pro Vox) van Liesbeth Kooymans uit: een langdradig in het Nederlandstalig gezongen lied dat helaas nauwelijks kan boeien.

Nationaal Jeugd Jazz Orkest onder leiding van Ruben Hein en met zangeres Nana Kruger die later ook te zien was bij Lílian Viera's Zuco 103.

Feestelijk
Uitermate geslaagd en feestelijk is de afsluiter Zuco 103, met de heerlijke zangeres Lílian Viera als blikvanger. Hun opwindende mix van samba, jazz, hippe beats en elektronische muziek klinkt uitermate fris. De ritmesectie -met toetsenist Stefan Schmidt, bassist Alex Oele en drummer Stefan Kruger - klinkt als de bekende klok. Gitarist Valentijn Bannier zweept de muziek, met goed geplaatste plaagstootjes, op naar kookhitte. Je begrijpt onmiddellijk dat deze unieke band over de hele wereld groot succes heeft: een cultureel exportproduct om trots op te zijn.

Nederland is met ‘Voois’ een schitterend festival – met een grote potentie – rijker. Op naar de volgende editie!

Voois Festival met: Francien van Tuinen, Tempos Nuevos, Susanne Abbuehl, Ruben Hein & Nationaal Jeugd Jazz Orkest en Lilian Vieira & Zuco 103.