bezetting: Dan Pitt gitaar, Alex Fournier contrabas, Nick Fraser drums
opgenomen: 27 januari 2019, Canterbury Music Company, Toronto
uitgebracht: 18 oktober 2019
label: eigen beheer
tijdsduur: 52’52

‘Fundamentally Flawed’ heet het debuutalbum van gitarist Dan Pitt en zijn trio. Pitt, woonachtig in Toronto, houdt duidelijk de vinger op de pols van de recente ontwikkelingen in zijn vakgebied.

‘Balmoral’ is een uiterst sfeervolle opener met kwaliteiten die we vooral vinden bij labels als Aspen, ILK en ECM. Spaarzame noten die zweven in het ijle maar toch aan elkaar gebonden blijven door een flinterdunne melodielijn. Het sporadische spel van contrabas met strijkstok vormt daarbij een gepaste ornament. In het titelnummer horen we een speelser trio dat zich waagt aan diverse spielereien die steeds nerveuzer en hoekiger worden. Parallellen zijn er met Mary Halvorson.

‘Mark I’ ontplooit zich dan weer als een heus disfunctioneel blokkenspel met een gitarist die telkens nieuwe combinaties uittekent terwijl de bassist de verbindingslijnen trekt. In ‘Overdewitt’ zijn het snedige uithalen die toon en kleur bepalen. Aansluitend zijn er de zeer New Yorks klinkende ‘Finalizer’ en ‘Mark III’. Vooral dit laatste is een killer track die doet denken aan Elliott Sharp zijn werk. ‘Mark II’ is het moment om een verrassend stukje kamerjazz in te lassen terwijl ‘January Blues’ zich ontplooit als de gepaste afsluiter met licht epische ondertoon en een zweem van gekartelde americana.

Andere namen die we hier eveneens kunnen citeren naast de bovenstaande referenties zijn onder meer Ben Monder en Marc Ribot, maar Dan Pitt is iemand die dit alles gebruikt als uitgangspunt en er dan een totaal eigen taal mee ontwikkelt. Te ontdekken.