opgenomen: 10 november 2018
uitgebracht: 6 september 2019
label: ECM / Challenge Records
aantal stukken: 5
tijdsduur: 67’34
website: enricorava.com - joelovano.com - ecmrecords.com

Een picknickmand kan nog zo goed gevuld zijn, het blijft een uitdaging om van het eten te genieten als er onophoudelijk bijen op afkomen. Als die ook nog eens zoemen, is de boot al helemaal aan. Zo is het ook met het album ‘Roma’ dat werd uitgebracht ter ere van de tachtigste verjaardag van de Italiaanse veteraan Enrico Rava.

Deze nestor van de Italiaanse jazz wordt op de live-opname ‘Roma’ begeleid door een drietal vaklui van de bovenste plank: Dezron Douglas’ contrabas resoneert prachtig op het intro van ‘Drum Song’, slagwerker Gerald Cleaver vuurt de solisten aan met stuntvuurwerk op ‘Fort Worth’ en pianist Giovanni Guidi’s nu eens gewaagd-experimentele, dan weer onversneden lyrische spel misstaat niet op ‘Divine Timing’ en de sfeervolle solo-afsluiter ‘Over The Rainbow’.

Rava zelf klinkt op de hele plaat eerder als een veertig- dan als een tachtigjarige. Als componist droeg hij de twee klassiekers ‘Interiors’ van zijn album ‘New York Days’ (2009) en ‘Secrets’ van ‘The Words and the Days’ (2007) bij. Waar hij op dat laatste album als sparringpartner trombonist Gianluca Petrella koos, bewees hij op ‘New York Days’ dat zijn geluid ook prachtig mengde met een tenorsaxofoon, in dat geval die van de veelgevraagde sideman Mark Turner.

Rava was blijkens de toelichting bij dit album al jarenlang een goede bekende van saxofonist Joe Lovano, maar had nooit met hem samengespeeld. Aan die toestand had geen einde hoeven komen. Dat Rava zich in Rome door de met hangen en wurgen uitgeknepen noten van zijn bandgenoot niet uit het veld liet slaan, mag een des te grotere prestatie heten. Lovano’s toon wordt er op de eveneens door hem bespeelde tarogato, een rietinstrument uit de Hongaars-Roemeense volksmuziek, niet beter op. De bugelist excelleert echter van begin tot eind en in zijn solo op het slotstuk, John Coltrane’s klassieker ‘Spiritual’, hoort men als vanouds Rava op de toppen van zijn kunnen. Voor iedere noot uit de beker van de Italiaanse grootmeester en de werkelijk fenomenale ritmesectie is dit album een aanschaf waard.

Interiors - Live