bezetting: Marlene Rosenberg contrabas; Lewis Nash drums; Kenny Barron piano. Gastbijdragen: Christian McBride contrabas; Tom Burrell en Robert Irving III spoken word
opgenomen: 29 november 2016
uitgebracht: 6 september 2019
label: Origin Records / Challenge Records
tijdsduur: 53’52
website: marlenemusic.com - www.originarts.com

‘MLK Convergence’ van de Amerikaanse bassiste Marlene Rosenberg is een politiek album. Het acroniem staat behalve voor de voorletters van de drie belangrijkste muzikanten – naast Rosenberg, drummer Lewis Nash en pianist Kenny Barron – voor de initialen van Martin Luther King Jr. In de liner notes verwijst Rosenberg naar recente voorbeelden van rassendiscriminatie in haar land, waardoor Kings boodschap nog altijd actueel is. Rosenberg gebruikt de muziek uit de jaren ’60 waarmee ze opgroeide als inspiratiebron voor deze plaat.

Ondanks het serieuze thema is het geen zwaar album. Alleen op ‘Not the song I wanna sing’ is de toon militant door de spoken word van Tom Burrell, Robert Irving III en Rosenberg zelf. Burrell is een beroemde reclamemagnaat die door werk voor onder andere Coca-Cola een belangrijke bijdrage heeft geleverd aan een positief imago van de Afro-Amerikaanse bevolking. De tekst wordt op unieke wijze voornamelijk begeleid door de bassen van Rosenberg en Christian McBride - een andere grote naam die zij wist te strikken – met stevige grooves en improvisaties.

Verder bevat ‘MLK Convergence’ vooral montere, swingende jazzstukken, waarop de instrumenten op een aangename wijze samenvloeien. Ze zijn vaak lyrisch van toon met diverse tempowisselingen, waarbij Nash de muziek af en toe prettig opklopt. Barron is in optimale vorm. Van hem is de prachtige ballad ‘Rain’ opgenomen. ‘The Barron’ is Rosenbergs hommage aan deze muzikale mentor. Ze verwijst op deze compositie onder andere naar Barrons standard ‘Voyage’, waarbij ze de oorspronkelijke melodieën slim omkeert.

‘And still we rise’ is ook letterlijk op te vatten omdat Rosenberg en McBride in een steeds hoger register spelen en als het ware een duel aangaan met pianist en drummer. De covers van Stevie Wonders ‘Visions’ en ‘Loves in need of love today’, waarop Rosenberg de zanglijn speelt, hadden niet echt gehoeven. Maar ze passen wel op dit album waarvan Liefde (met hoofdletter!) de belangrijkste boodschap is.

Not the song I wanna sing