opgenomen: 19 februari 2019, live in Jazzhus Montmartre Kopenhagen
uitgebracht: september 2019
label: AMP Music & Records
aantal stukken: 7
tijdsduur: 67’50
website: frederikvillmow.com - ampmusicrecords.com

De in Trondheim woonachtige slagwerker Frederik Villmow studeerde aan Codarts Rotterdam. Samen met tenor- en sopraansaxofonist Marc Doffey, pianist Carl Winther en contrabassist Julian Haugland vormt hij een energiek ensemble, dat soms een naadloze voortzetting lijkt van het fameuze John Coltrane Quartet. De uit Duitsland afkomstige Doffey studeerde trouwens aan het Amsterdams Conservatorium.

De opnames zijn gemaakt in het fameuze Jazzhus Montmartre in Copenhagen, een plek waar vele grootheden de sterren van de hemel speelden als Dexter Gordon, Ben Webster, Stan Getz en Johnny Griffin. Speciaal voor deze gelegenheid heeft de drummer zijn kwartet uitgebreid met de grote Zweedse tenorsaxofonist Tomas Franck, die momenteel in Copenhagen woont.

Energiek
De productie begint superenergiek met ‘The Case Of Steven Avery’ waarbij de twee tenorsaxofonisten de frontline vormen: een machtig geluid dat lekker blijft hangen. Pianist Winther vuurt de blazers aan als een ware reïncarnatie van de jonge McCoy Tyner. De ballad’ Sunset’ geeft ruimte aan de sopraansaxofoon van Doffey die een mooi contrast vormt met de stevige tenorsaxofoon van Franck. Ook het snellere ‘Up & Down’ heeft deze instrumentatie, die zorgt voor muziek die van alle kanten sprankelt en speelplezier ademt.

Solide
De ballad ‘Skylark’ krijgt een glanzende uitvoering, die in het begin met  name steunt op de solide contrabas van Haugland. Tekst en melodie van deze bekende standard worden prachtig verklankt. In ‘Intuitive Matter’ drijft de werkelijk kokende ritmesectie het energieniveau vervolgens op tot een maximum. Alle hoeken van het Jazzhus Montmartre worden geraakt met gedreven solo’s waaraan geen einde lijkt te komen.

Blues
Op een echt jazzalbum ontbreekt de blues zelden, zo ook hier: ‘Blues Steps’ licht diverse aspecten van deze muziekvorm uit zonder in clichés te vervallen. Beide tenorsaxofonisten wisselen elkaar af met geïnspireerde improvisaties. En is er een mooiere afsluiter denkbaar dan ‘A Nightingale Sang in Berkely Square’? Doffey en Franck poetsen deze klassieker flink op en het resultaat klinkt nog secondenlang na. Het slot van een meer dan geslaagd jazzalbum dat erom vraagt om weer opnieuw afgespeeld te worden.

Traditie
Het is een verademing om weer eens een Scandinavische productie te horen die de jazztraditie onomwonden als uitgangspunt neemt. Dit keer eens geen fjordenecho’s of modieuze minimal maar eerlijke livemuziek uit een van de meest gewaardeerde clubs ter wereld. Met deze authentieke visie gaat drummer Frederik Villmow een serieuze toekomst tegemoet, met waarschijnlijk vele tijdloze albums en concerten.