Artikel geprint vanaf Jazzenzo.nl

Nguyên Lê - Overseas

CD-RECENSIE 

Nguyên Lê - Overseas
bezetting: Nguyên Lê  gitaar, bas, elektronica; Ngo Hong Quang vocalen, viool, harp, dwarsfluit; Ilya Amer vibrafoon; Trung Bao beatbox; Alex Tran percussie, drums. Gasten: Lê Thi Van Mai citer; Nguyên Hong Anh viool; Minh Dan Moi percussie, Cuong Vu trompet; Chris Min Doky contrabas
opgenomen: maart - augustus 2018
uitgebracht:  25 oktober 2019
label: ACT
aantal stukken: 13
tijdsduur: 50’28’
website: nguyên-le.com - actmusic.com 
door: Ron Holman


In de jazzwereld is Nguyên Lê inmiddels een gevestigde naam, daarbuiten is de gitarist relatief onbekend. Onterecht. Lê maakt weliswaar muziek die als jazz wordt gekenschetst, de invloeden reiken tot aan wereldmuziek met traditionele Vietnamese invloeden en flarden hiphop die soms het ritme bepalen.

Nguyên Lê is geboren en opgegroeid in Parijs, maar zijn roots liggen in Vietnam. De titel ‘Overseas’ is er een verwijzing naar. Opgenomen met voornamelijk Vietnamese muzikanten is het album de soundtrack van de gelijknamige theaterproductie die in oktober 2018 in Lyon in première ging. Het is niet de eerste keer dat Lê  zijn achtergrond als inspiratiebron gebruikt: zes eerdere albums hebben de Vietnamese muziek en leefstijl als belangrijkste uitgangspunt. Daarnaast maakte de gitarist ook jazzy en funky bewerkingen van composities van Jimi Hendrix of groepen als Led Zeppelin en Pink Floyd (met de NDR Big Band).

Hoewel ‘Overseas’ muziek is die hoort bij een theaterproductie, is het album met gemak losstaand te beluisteren. In de opener 'Noon Moon’ weeft Lê een funky jazzritme perfect met Vietnamese melodielijnen om vervolgens Illja Amar te laten schitteren in een fabuleuze solo op de vibrafoon die al snel doet denken aan Mike Manieri in zijn Steps Ahead-tijd. 

In het Zappa-eske ‘People of the Waterfalls’  komt ook vibrafonist Ruth Underwood even om de hoek kijken. De uit zeven delen bestaande suite ‘Overseas’ is het hart van het album en de muzikale zeggingskracht roept moeiteloos beelden op van krakkemikkige bootjes met vluchtelingen dobberend op een eindeloze zee of het sappige groen van de rijstvelden op de Vietnamese heuvels.

De Aziatisch getinte muziek, waar in sommige stukken net iets te veel nadruk op ligt, kan de aandacht van de gemiddelde Europeaan die gewend is aan westerse muziek misschien niet vasthouden. Maar als Cuong Vo een trompetsolo geeft zoals in de tijd van zijn samenwerking met Pat Metheny, zijn de oren weer snel gespitst.




Beluister dit album via Spotify (inloggen noodzakelijk)





Trailer theaterproductie Overseas.


© Jazzenzo 2010