bezetting: Gonzalo Rodriguez elektrische gitaar; Mathieu Robert sopraansaxofoon; Nicola Lancerotti contrabas; Didier Van Uytvanck slagwerk
opgenomen: 12/13 oktober 2017
uitgebracht: 6 september 2019
label: Igloo Records
tijdsduur: 48:07
website: igloorecords.be

De presentatie van ‘From Far And Near’, de opvolger van het album ‘Where We Come From’ uit 2014, loog er niet om: de oerauthentieke ‘Hot Club’ in Gent beloonde de leden van het Zola Quartet eind oktober met geestdriftig applaus. Het was dan ook lastig om niet onder te indruk te raken van het samenspel van dit viertal musici, dat op hun cd niet minder goed naar voren komt.

Net als ‘Where We Come From’ is heel het album geschreven door gitarist en leider Gonzalo Rodríguez. De plaat wordt gekarakteriseerd door compositorische veelzijdigheid: het groovende openingsnummer ‘Monte’ wordt stevig swingend opgestuwd door slagwerker Didier Van Uytvanck, die op het volgende stuk wat gas terugneemt en een fraaie Spaanse begeleiding neerlegt onder de gitaarmelodieën van ‘Bolero’.

Rodríguez neemt op alle stukken de leiding zonder alomtegenwoordig te worden: zijn melodielijnen en begeleiding vormen een essentiële schakel tussen de melodieuze virtuositeit van Mathieu Robert, die de sopraansaxofoon hoorbaar niet als neveninstrument bespeelt, en het trefzekere samenspel van slagwerker Van Uytvanck en contrabassist Nicola Lancerotti, die een wel bijzonder fraaie solo ten gehore brengt op het langzame en sfeervolle ‘El Olor Del Alba’. De balladen zijn sowieso sterk gecomponeerd en smaakvol ten gehore gebracht. Ietwat langdradig is het snellere ‘Rue Du Trône’. Nou geldt dat ook voor de gelijknamige straat in Brussel, maar korter was in dit geval beter geweest: na zeven minuten gaat zelfs Lancerotti’s ostinate bas vervelen. Met pittigere stukken als ‘Spicy Lentil’ en ‘Little Silver Cup’ weet het kwartet dat echter ruimschoots te compenseren en het titelnummer vormt een prachtige, verstilde afsluiting.‘

From Far And Near’ is daarmee een waardige opvolger van ‘Where We Come From’ geworden. Hoe het derde album van het Zola Quartet zal heten laat zich nog raden, maar tot dan vormen de optredens van deze traditionele én vernieuwende groep een extra reden onze zuiderburen te gaan bezoeken.

Beluister dit album via Spotify (inloggen noodzakelijk).

Teaser.