bezetting: Doug Webb tenorsaxofoon, Marius Beets contrabas en akoestische basgitaar, Eric Ineke drums
opgenomen: 20 november 2018, Studio De Smederij, Zeist
uitgebracht: oktober 2019
label: DayBreak
tijdsduur: 50’06
website: dougwebb.us - challengerecords.com

Saxofonist Doug Webb (1960) is een van de meest interessante mainstream blazers van de Amerikaanse West Coast. Hij is gefeatured op meer dan 150 opnames en maakte inmiddels ruim twintig albums onder eigen naam. In Nederland werd hij vooral bekend door zijn samenwerking met het trio van pianist Rein de Graaff, waarmee hij in 2015 een uitgebreide tournee maakte.

Zeist
In het najaar van 2018 betrad hij studio ‘De Smederij’ in Zeist om samen met bassist Marius Beets en Eric Ineke opnames te maken in triosetting: een concept dat zich leent voor open en uitgebreide improvisaties. Het album heet dan ook toepasselijk ‘Doug Webb In Holland’ en opent soepel met ‘254.82nd Street’, een compositie van de leider zelf. Webb heeft een natuurlijke en direct overtuigende manier van spelen, gecombineerd met een heerlijk vol tenorgeluid. Aandacht is er ook voor bekende standards als ‘Subconscious-Lee’, ‘Delilah’, ‘Invitation’, Ornithology’ en ‘Get Out Of Town’.

Blues
Een hoogtepunt vormt de blues ‘Alexico’, een stuk van Webb zelf waarin hij in tweeëneenhalve minuut het alfa en omega van de blues vertelt in grootse stijl. Een korte track die erom vraagt keer op keer beluisterd te worden. Machtig is het exposé van Webb op de ballad ‘Spring Can Really Hang You Up The Most’. De solo die hij speelt laat echt alle kanten zien van de grote Amerikaanse jazztraditie: een improvisatie die laat horen dat Webb het metier uit en te na beheerst.

Lijnen
Lichtvoetiger is het, door Webb geschreven, ‘These Things’: ook nu hoor je weer die prachtige lijnen waarin zijn solo’s zich telkens bewegen. Ondersteund door dat weergaloze ritmetandem met de solide Beets en een swingende Ineke. De stevige uitvoering van Cole Porter’s ‘Get Out Of Town’ zet je als luisteraar weer even met beide benen op de grond. Zo hoort een nummer uit The Great American Songbook uitgevoerd te worden: als blazer laat je niet alleen de melodie maar ook de tekst horen. Met Webb’s compositie ‘Lunar Eclipse’ sluit het album af, een stuk dat refereert aan de grote Warne Marsh (1927-1987), een van de exponenten van de school van de legendarische Lennie Tristano (1919-1978).

Zonder overdrijving mag nu al gesteld worden dat ‘Doug Webb In Holland’ een van de beste jazzproducties is, die ooit in ons land zijn opgenomen.