uitgebracht: 15 november 2019
label: Jammin’colorS
aantal stukken: 13
tijdsduur: 64’33
website: pauljostmusic.com - jammincolors.com

Ze zijn dun gezaaid, jazzvocalisten die het verschil maken. Paul Jost is er een van. Met zijn nieuwste cd ‘Simple Life’ bewijst hij dat op overtuigende wijze.

De vocalist brengt een repertoire van jazzstandards en popnummers. Je zou voor minder afhaken. Maar dit is Paul Jost die tevens gitaar en harmonica speelt, drumt, componeert en arrangementen schrijft. In het verleden deden onder meer Ron Carter, Dr. John en Joe Farrell een beroep op zijn diensten. ‘Simple Life’ is zijn tweede zeer persoonlijk visitekaartje.

Met de opener ‘Blackbird’ is het meteen raak. Het Lennon-McCartney nummer wordt omgetoverd tot een soundtrack voor een achtervolgingsscène mede dankzij de vibes van een losgelaten Joe Locke. Je verwacht elk moment dat The Joker opduikt. Een meesterlijke introductie. Volledig in contrast hiermee is de balladversie van ‘If Only I Had A Brain’. Josts licht raspende en schurende stem klinkt als die van een diep melancholische crooner in de wee wee hours of the morning. Met wederom Locke als trouwe sidekick.

In eenzelfde donkere lijn is er ‘Give Me The Simple Life’ (met een lichte knipoog naar de swingkings) en ‘Folks Who Live On The Hill’. ‘With A Little Help From My Friends’ sluit hier eveneens bij aan maar is extra gedrenkt in de blues. Ellingtons ‘Caravan’ is zijn vector om op schichtige maar vooral hyper nerveuze wijze rond te cruisen in Latijns-Amerikaanse contreien en zich uit te leven als scatter. Pianist Jim Ridl (Dave Liebman Big Band, Mingus Big Band) levert de extra Afro-Cubaanse kleuren. ‘Everybody’s Talkin’’ en ‘Girl From The North Country’ (inderdaad van Dylan) lijken zo geplukt uit het repertoire van Sting toen deze zich aan jazz waagde. Richting bebop gaat het via ‘The Touch Of Your Lips’. In totaal twaalf uiterst verrassende bewerkingen en een eigen innemende afsluiter.

Paul Jost bewijst hier dat hij niet alleen een pure ‘transformer’ is maar bovenal een ‘storyteller’. Voor liefhebbers van Mark Murphy en Theo Bleckmann.

Beluister dit album via Sprotify (inloggen noodzakelijk)

Simple Life