opgenomen: augustus en september 2019
uitgebracht: november 2019
abel: Winter & Winter
aantal stukken:11
tijdsduur: 48’48
website: loranwitteveen.com - winterandwinter.com

Het komt niet vaak voor dat een jonge Nederlandse jazzmusicus zijn debuut mag maken op een gerenommeerd internationaal label. Dit overkwam de uit Den Haag afkomstige Loran Witteveen (1988), die meteen ingelijfd werd bij Winter & Winter. In 2014 won hij zowel de Keep An Eye Award als de Dutch Jazz Competition. In 2015 maakte hij deel uit van de Young Vips Tournee en in 2016 deed hij mee aan de CrissCross Europe Tour. Sinds 2017 is hij als docent verbonden aan Codarts Rotterdam.

Onvoorspelbaar
Witteveen is een unieke en hyperintelligente musicus die in zijn oeuvre Einsteins relativiteitstheorie combineert met jazz. Het resultaat is muziek die vaak klinkt als vraagtekens en soms als onoplosbare raadsels: de gekozen noten zijn allesbehalve toevallig maar lijken schijnbaar - na allerlei dwaalweggetjes – nergens naar toe te gaan. Voorspelbare oplossingen in de vorm van een herkenbare melodie of slotakkoord zijn er niet. Enigszins dwars verzet de pianist zich tegen allerlei conventies, daarbij ondersteund door zijn meer dan alerte ritmetandem: contrabassist Clemens van der Feen en drummer Tristan Renfrow.

Wetenschap
Het trio opent nieuwe muzikale vergezichten: een heelal dat voor een groot gedeelte tot op de dag van vandaag onbekend was. Als geen andere debutant maakt Witteveen de essentie waar van de jazz als een genre dat zich voortdurend vernieuwt. Muziek die elk decennium weer een andere gedaante lijkt aan te nemen en in dit geval wetenschap combineert met bijzonder avontuurlijke improvisatiekunst. Als luisteraar val je van de ene verbazing in de andere en het album blijft keer op keer fascineren. De pianist combineert moeiteloos de meest abstracte passages met een lichte suggestie van lyriek.

Wereldtop
Het knappe is dat het artistieke resultaat meer dan drie kwartier lang een aangename sfeer van losheid blijft behouden. Vrijheid is het uitgangspunt en Einsteins relativiteitstheorie opent elke track weer nieuwe perspectieven. De artistieke mogelijkheden zijn oneindig en onvoorspelbaar. ‘Twin Paradox’ bevestigt op overtuigende wijze de internationale kwaliteiten van Witteveen en zijn trio: een ensemble dat de Nederlandse jazz daadwerkelijk een aantal forse stappen verder brengt en zich nu al kan meten met de wereldtop.