Artikel geprint vanaf Jazzenzo.nl

Jo Berger Myhre / Ólafur Björn Ólafsson – Lanzarote

CD-RECENSIE

Jo Berger Myhre / Ólafur Björn Ólafsson – Lanzarote
bezetting: Jo Berger Myhre  contrabas, elektronica, Simmons SDS8, Prophet 6; Ólafur Björn Ólafsson piano, Farfisa orgel, Moog, drums, percussie. Gastbijdragen: Eiríkur Orri Ólafsson trompet; Ingi Garðar Garðarsson trombone, tuba
uitgebracht: 11 oktober 2019
label: Hubro / PIAS
aantal stukken: 7
tijdsduur: 32’44
website: hubromusic.com
door: Mathijs van den Berg


Het Noors/IJslandse duo Jo Berger Myhre en Ólafur Björn Ólafsson noemt zichzelf ‘sound-producers/improvisors’. Bassist Myhre is een bekende naam in de Noorse improv- en jazzscene (onder andere Nils Petter Molvaer Quartet). Pianist Ólafsson is ook componist van theater- en filmmuziek. Hun nieuwe album ‘Lanzarote’ bevat een dik half uur muziek die door de weidsheid aan klank wel twee keer zo lang lijkt te duren. Myrhe en Ólafsson bespelen diverse akoestische en elektronische instrumenten. Op de helft van de nummers worden ze aangevuld door blazers.

Openingsnummer ‘Grain of Sand’, opgedragen aan de vorig jaar overleden IJslandse componist Jóhann Jóhansson (onder andere bekend van de score van de IJslandse detectiveserie ‘Trapped’) is exemplarisch voor het geluid op ‘Lanzarote’: een breed opgezette soundscape rond een breekbare, melancholieke pianomelodie en de elegische klanken van een gestreken bas, ondergedompeld in de elektronica. Een korte variant van dit nummer sluit het album af. 

Als ware geluidsingenieurs voegen Myrhe en Ólafsson steeds nieuwe klankelementen toe. Op het (dubbel)nummer ‘Atomised/All We’ve Got’, waarin verwezen wordt naar het duistere oeuvre van de Franse schrijver Michel Houellebecq, horen we snelle drumritmes en subtiele blazers. Op ‘Both Worlds’ klinken de laatste als een statige fanfare. Het resultaat weet vaak sterk te emotioneren en scheert soms langs het sentimentele. De sfeer die gecreëerd wordt is over het algemeen vrij donker en af en toe zelfs dreigend.

Het is sterk associatieve en suggestieve muziek. Uiteraard wordt het onherbergzame vulkanische landschap van het Canarische Eiland Lanzarote opgeroepen. Maar ook het abstracte wordt verklankt: op ‘Conjure up the Past’ hoor je de tijd golven door de steeds aanzwellende blazers en ondertussen met de percussie wegtikken. Niet alle stukken weten evenveel te raken, maar Myrhe en Ólafsson toveren je op ‘Lanzarote’ een originele en boeiende klankwereld voor.




Beluister dit album via Spotify (inloggen noodzakelijk)



Grain of Sand


© Jazzenzo 2010