Artikel geprint vanaf Jazzenzo.nl

Teus Nobel - Saudade

CD-RECENSIE

Teus Nobel - Saudade
bezetting: Teus Nobel trompet en flugelhorn, Anna Serierse zang, Daniel de Moraes en Tim Langedijk gitaar, Roeland Jacobs en Jef Neve piano, Jeroen Vierdag en Frans van Geest contrabas, Tuur Moens en Marcel Serierse drums, Martin Verdonk percussie, strijkers van het Radio Philharmonisch Orkest onder leiding van Alexandra Arrieche
opgenomen: van 2017 tot 2019
uitgebracht: november 2019, Wedgeview Studios, Woerdense Verlaat, productie Roeland Jacobs
label: Painted Dog
aantal stukken: 10
tijdsduur: 40’59
website: teus-nobelmusic.nl - painteddogrecords.com
door: Cyriel Pluimakers


Het is inmiddels 25 jaar geleden dat de grote Braziliaanse componist en musicus Antonio Carlos Jobim (1927-1994) overleed. Zijn repertoire bevat ruim achthonderd composities en stukken als ‘The Girl from Ipanema’, ‘Corcovado’ en ‘Águas de Março’ (‘Waters of March’) staan in het collectieve geheugen gegrift.

Van de nieuwe generatie jazztrompettisten is Teus Nobel een van de meest opvallende. Met name zijn laatste cd ‘Journey of Man’, een hommage aan vernieuwer Woody Shaw (1944-1989), wist de Nederlandse jazzwereld te imponeren. Nobel heeft een feilloze techniek, zijn intonatie is trefzeker en zowel op trompet als flugelhorn weet hij zijn publiek te raken en te ontroeren. Zijn dienstverband bij het Orkest van de Koninklijke Luchtmacht heeft hij inmiddels opgezegd om zich volledig te kunnen wijden aan zijn jazzcarrière. 

Ambitieus
Nobels meest ambitieuze onderneming tot nu toe is deze, eind vorig jaar verschenen, productie met de strijkers van het Radio Philharmonisch Orkest, gewijd aan de onsterfelijke muziek van Jobim: ‘Saudade’. Een bijna onmogelijk te vertalen woord uit het Portugees dat iets omschrijft als ‘gevoelens van gemis, verlies en liefde’. De titel van het album is verbonden met het overlijden van zijn vader afgelopen jaar, een lot dat ook producer Roeland Jacobs trof. Nobel en Jacobs hebben tweeëneenhalf jaar aan deze groots opgezette cd gewerkt en het is duidelijk een technische uitdaging geweest. 

Vervreemdend
Waar op zijn album ‘Journey Of Man’ spontaniteit de boventoon voert, wordt de trompettist in zijn meest recente productie ingekaderd door arrangementen, strijkers en de technische mogelijkheden. Je hoort dat de trompetpartijen later, in een andere studioruimte, nog een keer zijn ingespeeld en hier en daar loopt het allemaal niet even synchroon. Waar in de jaren vijftig bij een beroemde plaat als ‘Clifford Brown and Strings’ een opname zonder geknutsel werd gemaakt in een grote ruimte, hoor je hier de wanden van de benauwde Wedgeview Studio met een digitale echo op de trompet: een effect dat ronduit vervreemdend werkt.

Onvolkomenheid
Op het spel van Nobel valt niets aan te merken maar het geluid van de strijkers schuurt, met name aan het begin van de cd, een beetje. Komt dit door een technische onvolkomenheid? Een pluim verdient wel de keuze van het repertoire met onbekendere stukken als ‘Falado de Amor’ en ‘Por a Vida Minha’. Ook klassiekers als ‘Modinha’, ‘The Girl from Ipanema’ en ‘Sabia’ ontbreken niet. De jonge zangeres Anna Serierse krijgt een rol met woordloze vocals in ‘Passarim’. Het warme en volle geluid van Nobel imponeert voortdurend. Ongemerkt denk je: stel dat hij dit album gemaakt had in een mooie grote ruimte zonder strijkers en met een natuurlijke galm? En niet in een vestzakstudio in Woerdense Verlaat. Het hoeft geen betoog dat dit tot een toekomstbestendiger resultaat had geleid. 




Beluister dit album via Spotify (inloggen noodzakelijk)





Saudade


© Jazzenzo 2010