bezetting: Carsten Dahl  piano; Nils Bo Davidsen contrabas; Stefan Pasborg drums
opgenomen: 2019, Rainbow Studio, The Village Studios
uitgebracht: 27 september 2019
label: ACT Records / Challenge Records
tijdsduur: 54’21
website: carstendahl.dk - actmusic.com

De Deense pianist Carsten Dahl bracht eind vorig jaar met zijn landgenoten Nils Bo Davidsen op bas en drummer Stefan Pasborg onder de naam Trinity een opmerkelijk album uit. Het materiaal op ‘Painting Music’ bestaat behalve uit twee eigen composities en een bewerking van een Deens volksliedje uit interpretaties van bekende jazzstandards, zoals ‘All The Things You Are’, ‘Somewhere Over The Rainbow’ en ‘Autumn Leaves’. Afgezien van de bekende melodieën klinken de nummers als nieuw door de volledig eigen draai die eraan wordt gegeven.

Hoewel Trinity een nieuwe groep is, spelen de musici al jaren in Dahls kwartet Experience samen. Dat verklaart hoe geweldig ze op elkaar zijn ingespeeld. Alles draait in deze muziek om expressie en improvisatie, waarbij de musici - zie de albumtitel - als het ware schilderen met noten. Het tempo ligt over het algemeen hoog. Dahls spel is springerig en chaotisch met diverse goed geplaatste dissonanten. Zijn begeleiders spelen al even dynamisch en virtuoos en nemen in hun solo’s het stokje op indrukwekkende wijze over.

Op de paar langzame stukken, zoals ‘Somewhere Over The Rainbow’, wordt de muziek fraai door piano, bas en drums ingekleurd. Ze krijgen lange uitvoeringen, ‘Be My Love’ wordt zelfs tot meer dan acht minuten opgerekt. De Sinatra-klassieker ‘You And The Night And The Music’ krijgt een dolle uitvoering en ‘Autumn Leaves’ wordt nou eens niet mierzoet (en overbodig) gecoverd, maar is een volledig onherkenbaar uptempo nummer geworden.

Jammer alleen dat Dahl het nodig vond zijn partijen mee te neuriën. Had niemand van de technici of de andere bandleden hier iets van kunnen zeggen? Het doet af aan deze verder aardige plaat. Keith Jarrett en klassiek pianist Glenn Gould, beiden bekend om het meeneuriën van hun partijen, blijken tot zijn grote inspiratoren te behoren. Zou Dahl het dus misschien van hen hebben?

Painting Music