uitgebracht: januari 2020
label: ACT Records / Challenge Records
aantal stukken: 7
tijdsduur: 56’00
website: majidbekkas - actmusic.comchallengerecords.com
door: Ron Holman

Oorspronkelijk is de Marokkaanse multi-instrumentalist Majid Bekkas (1957) begonnen als docent klassieke gitaar, maar daarnaast verdiepte hij zich in de traditionele Gnaoui-muziek uit Marokko. Later is hij die muziek gaan mengen met meer westerse stromingen zoals jazz, pop en trance.

Bekkas heeft door de jaren heen diverse albums opgenomen. Om de drie of vier jaar verschijnt een nieuwe productie die soms totaal van elkaar verschillen en grotendeels een eigen karakter hebben. Zo stond het voorlaatste album ‘Voodoo Sense’ in het teken van die Afrikaanse polyritmiek. Dit nieuwe album ‘Magic Spirit Quartet’ is een fusie tussen de Noord-Afrikaanse ritmes uit de Sahara en jazz uit Scandinavië. Toetsenist Jesper Nordenström  en drummer Stefan Pasborg komen dan ook uit Scandinavië. De muziek is een beetje te vergelijken met de Noord-Afrikaanse band Tinariwen, dan weer zijn er overeenkomsten met de Noorse ECM-trompettist  Matthias Eick. De fusie die Bekkas heeft gecreëerd gaat bijzonder goed samen. Je zou de productie kunnen beschouwen als de ultieme wereldmuziek: meditatief, dan weer extatisch en onderkoeld funky.

Het openingsnummer ‘Aicha’, een traditional, duurt twaalf minuten en Bekkas en zijn medemuzikanten nemen de tijd om tot de kern van de compositie te komen. Het begint licht meditatief met een Midden-Oosten/Noord-Afrikaans thema dat deels wordt gezongen of op de trompet wordt gespeeld en doet denken aan weer een andere ECM-artiest, Nils Petter Molvaer. Uiteindelijk wordt over een afwijkend ritmesoort een jazzy pianosolo gespeeld en krijgt het stuk een Westers karakter. Fascinerend hoe naadloos deze karakteristieke kenmerken in elkaar overgaan.

In de overige werken wordt deze formule diverse malen toegepast maar wordt meer gebruik gemaakt van elektronische geluiden met behulp van allerlei synthesizers.

‘The Magic Spirit Quartet’ is een geslaagde poging om de muziek uit Noord-Afrika te mengen met de jazz uit Scandinavië. En Bekkas gaat  verder waar de eerder genoemde band Tinariwen ophoudt. Een kleurrijk album en na twee of drie luistersessies zou je willen dat er nog meer van dit soort muzikale geluidsexplosies volgen.