U Jazz Fest heeft nationale potentie

FESTIVALRECENSIE. U Jazz Fest, Rotsoord, Utrecht, 1 februari 2020
beeld: Ton van Leeuwen

Sinds het wegvallen van het SJU Jazzpodium in 2011 is de Utrechtse jazz nog steeds op zoek naar een goede speelplek. Na een tijd onder de vleugels van TivoliVredenburg geprogrammeerd te hebben, lijkt het erop dat de organisatie tegenwoordig meer nestwarmte ontmoet op Rotsoord, een voormalige industriële locatie die onder meer huisvesting biedt aan podia als De Helling en LE:EN. In de 2020 lichting van het U Jazz Fest pakt de organisatie fors uit met een middagprogramma op diverse horecalocaties in dit gebied en een ambitieus avondprogramma.

Tineke Postma trad op met de HKU Big Band, trio Kapok en trombonist Bert Boeren uit het kwintet met Ilja Reijngoud.

Klassieker
De HKU Bigband mag in De Helling onder leiding van Ilja Reijngoud de spits afbijten van het avondprogramma. Als gast treedt altsaxofoniste Tineke Postma op, die met verve soleert op repertoire van Moacir Santos, Horace Silver en Benjamin Herman. Postma excelleert op ‘The End Of A Love Affair’, een klassieker van het legendarische orkest van Stan Kenton. Het kwintet van zangeres Jessica de Boer verzorgt vervolgens een foyerconcert.

Soundscapes
Het is inmiddels geen publiek geheim meer dat het succesvolle trio Kapok gaat stoppen. Elk ensemble heeft nu eenmaal een houdbaarheidsdatum en het is verstandig dat de musici een gezamenlijk besluit genomen hebben om niet door te gaan tot het gaatje. Toch sprankelt hun concert in de loods van LE:EN voortdurend: de prachtige solo’s van hoornist Morris Kliphuis en de soundscapes van Timon Koomen en Remco Menting laten de ruimte gonzen. Je vraagt je af welke avontuurlijke weg de musici na Kapok zullen gaan inslaan.

Jessica de Boek Kwintet, Kapok, en Ilja Reijngoud / Bert Boeren Kwintet.

Nostalgisch
Een heel ander geluid ontmoeten we in De Helling bij het Ilja Reijngoud / Bert Boeren Kwintet, dat een tribute  brengt aan JJ Johnson en Kai Winding. Decennialang vormde dit tromboneduo de maatstaf voor dit type bezetting. Het is heerlijk om een remake te horen van hun grote hit ‘You’d Be So Nice To Come Home To’, een nostalgisch moment. Ook onbekende stukken van Winding worden uitgevoerd, afkomstig uit de nalatenschap die enige tijd geleden door diens weduwe aan trombonist Boeren is overhandigd. Reijngoud brengt nog een aantal eigen composities ten gehore die naadloos op dit idioom aansluiten.

Vernieuwend
Het dakloos zijn van de Utrechse jazz heeft bijna een decennium lang een forse kras gezet door de nodige ontwikkelingen. Waar Kyteman door de lokale overheid vertroeteld werd als een ambassadeur van de muzikale innovatie, kregen jazzinitiatieven telkens te weinig voeding om zich echt te ontwikkelen. Toch ontstonden hier en daar, tegen de keer in, krachtige vernieuwende ensembles zoals de bands van Kika Sprangers en de Utrecht Jazz Archipel. Tijdens het festival beleeft het kwintet DEON zijn première, dat oude bekenden bevat als saxofonist Ad Colen en klarinettist Steven Kamperman. De groep staat onder leiding van de bekende contrabassist Dion Nijland. Sympathiek is dat er ook fors ruimte gegeven wordt aan jong talent als trompettist Ruben Drenth en de alerte drummer Mees Siderius.

DEON en Ben van den Dungen Quartet.

Coltrane
Een van de meest succesvolle jazzinitiatieven van de laatste tijd is het ‘Tribute to John Coltrane’ project van saxofonist Ben van den Dungen. Inmiddels staan er bijna veertig concerten gepland, een hoeveelheid die in Nederland tegenwoordig eigenlijk niet meer voorkomt. Dat betekent ook dat de behoefte aan de muziek van de grote jazzvernieuwer omvangrijk is. Van den Dungen brengt geïnspireerde uitvoeringen van onder meer ‘Wise One’, ‘Mr Sims’, ‘Afro Blue’, ‘Like Sonny’ en ‘Spiritual’. Ook een ingekorte versie van de suite ‘A Love Supreme’ ontbreekt niet op het programma.

Potentie
Het U Jazz Fest, dat dit jaar goed bezocht is, heeft de potentie om uit te groeien tot een evenement van nationale allure. De huidige Rotsoord locatie is perfect en heeft voldoende doorgroeimogelijkheden. Met de toevoeging van een zorgvuldig gekozen internationale act zou dit initiatief zomaar uit kunnen groeien tot een plek waar de kracht van de Utrechtse jazz optimaal uit de verf komt en deze weer op de landelijke agenda zet.

Gezien: HKU Big Band o.l.v. Ilja Reijngoud feat. Tineke Postma, Jessica de Boek Kwintet, Kapok, Ilja Reijngoud / Bert Boeren Kwintet, DEON en Ben van den Dungen Quartet.