bezetting: Carlo Nardozza trompet; Alano Gruarin piano; Tim Finoulst gitaar
opgenomen: april 2019, Studio Crescendo, Genk
release: 8 januari 2020
label: SoulFactory
tijdsduur: 47’15
website: carlonardozza.eu - soulfactory.be

De vorige cd ‘Nostalgia’ was een muzikale postkaart uit het land van Nino Rota en Fellini. ‘Dedicato’ sluit hierbij nog wel lichtjes aan maar is vooral een verzameling composities van trompettist Carlo Nardozza, stuk voor stuk opgedragen aan personen die voor hem belangrijk zijn. Kortom, een heel persoonlijk album.

Nardozza is niet meteen een muzikant die continu in de kijker staat maar zijn veelzijdigheid en professionaliteit zijn alom bekend in de (Belgische) muziekwereld. Zo is hij zowel te horen bij het Brussels Jazz Orchestra als bij het funky OTO – Machine. De eigen projecten waar hij voorrang aan verleent, zijn momenteel de Big Band Nardozza en Trio In Bocca Al Lupo (de Italiaanse uitdrukking voor ‘veel succes’). Pianist Alano Gruarin en gitarist Tim Finoulst hebben eveneens hun groepen maar zijn even veelzijdig en duiken op in zowel pop- als theatermiddens.

‘Dedicato’ bevat zes zelf gepende nummers van Nardozza, het aangrijpende ‘Alfonsina Y El Mar’ van de Argentijn Ariel Ramirez die met zijn ‘Misa Criolla’ wereldbekend werd en een hit uit het repertoire van Lucio Dalla (‘Intro Caruso/Caruso’). De twee belangrijkste ankerpunten doorheen de hele cd: lyriek en melodie, uitgewerkt volgens de regels van de kunst maar met genoeg zin voor avontuur en een zeer intiem moment opgedragen aan zijn grote liefde en levenspartner (‘When The Music Stopped’). Het is tevens een intrigerend spel om te raden waar hij zijn inspiratie vandaan haalde zoals in ‘Quand Tu Es Parti’ dat duidelijk geënt is op een overbekend deuntje. Door gitaar en piano samen te plaatsen met trompet verruimen ze het harmonisch spectrum. Geen drums of bas dus, wat het breekbare karakter versterkt. Er wordt afgesloten met de passende titel ‘Quand Tu Es Parti’ waarin Raymond van het Groenewoud en Katia Malecki een vocale bijdrage leveren.

Een dank-u-album waarmee Nardozza de luisteraar een bevoorrechte kijk gunt op zijn belevingswereld. Een heus anachronisme in deze hectische tijden maar net daardoor zo overtuigend.