Artikel geprint vanaf Jazzenzo.nl

Enrico Pieranunzi Trio allerminst op het scherpst van de snede

CONCERTRECENSIE. Enrico Pieranunzi, Jasper Somsen & Jorge Rossy, Bimhuis, 21 februari
beeld: Ton van Leeuwen
door: Cyriel Pluimakers

De Italiaan Enrico Pieranunzi (1949) is een van de belangrijkste jazzpianisten van de West-Europese scene. Als een goed bewaard geheim trad hij decennialang met name op in zijn geboorteland, maar tegenwoordig zien we hem ook regelmatig verschijnen in de rest van de wereld. Pieranunzi is iemand die de jazztraditie in zijn binnenzak heeft en met zijn enigszins op de legendarische Bill Evans geënte spel, weet hij de luisteraar in het hart te raken. Hij is een lyricus pur sang, maar ook ritmisch is hij erg sterk. Zijn gevoel voor swing is bijzonder natuurlijk en zijn melodische fantasie is bijna grenzeloos.

  
Enrico Pieranunzi, Jorge Rossy en Jasper Somsen speelden in Bimhuis werk van hun nieuwe cd ‘Common View’.

Naadloos
Met de Nederlandse contrabassist Jasper Somsen heeft hij de afgelopen jaren een muzikaal innige relatie opgebouwd. Somsen toerde al regelmatig met hem en in Italië leidde dit tot een interessante productie met drummer André Ceccarelli onder het motto ‘European Trio’. Ter gelegenheid van het nieuwe album ‘Common View’ (Challenge Records) maken de musici een korte tournee met de Spaanse slagwerker Jorge Rossy, die ook op de cd meespeelt. Het concert in het Bimhuis start met ‘Falling From The Sky’, afkomstig van Somsen: een onderzoekend stuk dat de lijnen uitzet voor de rest van de set. De ballad ‘Love Waiting Endlessly’, eveneens afkomstig van de contrabassist, is een compositie die naadloos aansluit op het idioom van de pianist. Een tikkeltje dwars is het door Rossy gecomponeerde ‘Sofá’, een muzikaal verhaal dat afgewikkeld wordt met hikjes en stootjes. 

Krachtig
Echt los komt het trio in de aloude standard ‘I Hear a Rhapsody’, een stuk dat een bijzonder krachtige uitvoering krijgt. Curieus zijn de spontane improvisaties van het ensemble onder het motto ‘Instant Reveal’, miniatuurtjes waarin de grenzen van de tonaliteit worden verkend. Filmisch is het van Pieranuzi afkomstige ‘Song For An August Evening’, dat het gevoel van een zwoele Italiaanse zomeravond ademt. Een droom die doorbroken wordt met het ritmische ‘Perspectives’. 

  
Pas tijdens de toegift komt er met ‘Softly As In A Morning Sunrise’ weer een artistieke ontlading.

Uitreiking
De eerste cd wordt uitgereikt aan dichter Mischa Andriessen, die ook de liner notes heeft geschreven. Somsen is ook de componist van het poëtische ‘Silk Threads’, een breekbare melodie waarin het fluwelen toucher van Pieranunzi volledig tot zijn recht komt. Toch heeft het trio moeite om de spanning vast te houden: de aankondigingen van de nummers zijn beslist te lang en met name het spel van de contrabas blijft iets te keurig binnen de lijntjes. Na drie kwartier begin je te verlangen naar die ene verkeerde noot of een onverwachte klap van het slagwerk. Er wordt allerminst op het scherpst van de snede gespeeld en je krijgt het gevoel dat de musici eerder bezig zijn met het behagen dan het prikkelen van het publiek: het concert getuigt van te veel goede smaak. 

Toegift
Pas tijdens de toegift komt er weer een artistieke ontlading: in de stevige uitvoering van ‘Softly As In A Morning Sunrise’ wordt alle braafheid door de musici rigoureus opzijgezet en treffen we weer voldoende weerhaakjes aan.


© Jazzenzo 2010