opgenomen: 15 oktober 2018 Bimhuis en 22 april 2019 Concertgebouw, Amsterdam
uitgebracht: december 2019
label: Magic Ball Jazz Records
aantal stukken: 7
tijdsduur: 56’14
website: peterbeets-henkmeutgeert-newjazzorchestra.eu

Henk Meutgeert (1947) is een van de beste Nederlandse arrangeurs. Met name werd hij bekend door zijn werk voor The Symasters, het Metropole Orkest en het Jazz Orchestra of the Concertgebouw. In 2018 heeft hij samen met pianist Peter Beets het 18-koppige New Jazz Orchestra opgericht, een bigband gevuld met toptalent afkomstig van de Nederlandse conservatoria. Met dit orkest heeft hij de afgelopen twee jaar getoerd en opnames gemaakt in het Bimhuis en het Concertgebouw.

Hart
Recent zag het eerste album ‘The Flying Dutchman’ het levenslicht, een productie die ook hergecomponeerd klassiek repertoire bevat. Zo treffen we de van Wagner afkomstige ‘The Flying Dutchman’ aan en een ‘Mazurka’ van Chopin. Meutgeert is een meester in het op natuurlijke wijze verjazzen van dit genre. Nergens klinken zijn arrangementen gezocht of te pretentieus. Hoe hij Wagner van karakter laat veranderen en Chopin laat swingen, getuigt van groot vakmanschap. Het jonge orkest geeft extra glans aan de uitvoeringen met fantasievol solowerk van altsaxofonist Jasper van Damme op het titelnummer. Ook in het arrangement van ‘All The Things You Are’ krijgt Van Damme flink de ruimte. Spannend is het intro van Beets op Chopin’s ‘Mazurka’, een compositie die de pianist duidelijk na aan het hart ligt.

Groots
Uitermate krachtig is de uitvoering van Gerswin’s ‘Our Love Is Here To Stay’, met diverse geïnspireerde solo’s van de trompettisten Suzan Veneman, Ian Cleaver en Abriel Ferreira. Pianist Beets doet er nog een schepje bovenop in een groots klinkende improvisatie. Het uit de gelijknamige film afkomstige ‘Portrait of Jennie’, een lievelingsstuk van Meutgeert, vormt een feature voor trompettist Gidon Nunes Vaz die in zijn schitterende spel naar de hemel reikt. Het ritmische ‘Concierto Para Quintetto’ is een bewerking van de gelijknamige compositie van Astor Piazzola. Het ontroerende karakter van de tango is kunstig verweven in de solo’s en het arrangement. Een melancholieke ondertoon die naadloos overgaat in het afsluitende ‘The Blues’.

Toekomst
Het geluid van dit energieke orkest met zijn imposante collectieven, roept herinneringen op aan de legendarische Kenny Clarke Francy Boland Big Band, het beste jazzorkest dat Europa ooit gekend heeft. Recentelijk is bekend geworden dat dit schitterende initiatief de komende jaren mag rekenen op een aanzienlijke financiële ondersteuning door de bekende Jumbo supermarktketen, een voorbeeld dat navolging verdient. Het Henk Meutgeert New Jazz Orchestra gaat een gouden toekomst tegemoet!

* Volledige bezetting: Libbe Oosterman, Suzan Veneman, Gidon Nunes Vaz, Ian Cleaver, Ellister van der Molen en Abriel Ferreira trompet; Jos van den Heuvel, Peter Keijsers, Alba Pujals, Pablo Martinez, Berend van Gurp en Bart van Gorp trombones, Jasper van Damme, Mo van der Does, Floriaan Wempe, Fernando Sanchez Bouzon en Rik van den Bergh saxofoons, Peter Beets piano; Tijs Claassen contrabas; Wouter Kühn drums; Henk Meutgeert dirigent en arrangementen.

Bimhuis