Artikel geprint vanaf Jazzenzo.nl

CvA Concert Big Band / Reinier Baas / Johan Plomp – Beyond The Sum Of All Parts

CD-RECENSIE

CvA Concert Big Band / Reinier Baas / Johan Plomp – Beyond The Sum Of All Parts
bezetting: Conservatorium van Amsterdam Concert Big Band o.l.v. Reinier Baas en Johan Plomp*
opgenomen: gedurende 2019, Power Sound Studio, Amsterdam
uitgebracht: 26 februari 2020
label: Challenge Records
aantal stukken: 9
tijdsduur: 57’07
website: www.challengerecords.com
door: Cyriel Pluimakers


Regelmatig mogen we in de media vernemen dat er steeds minder podia zijn om op te treden. Toch belet dit veel jonge jazzmusici niet om een opleiding te gaan volgen aan een van de Nederlandse conservatoria. Tussen deze instellingen woedt al een aantal jaren een zekere concurrentiestrijd om de meest interessante leerlingen en de beste docenten. De bigband van het Amsterdams Conservatorium komt nu onder leiding van Johan Plomp met een ambitieuze productie: ‘Beyond The Sum Of All Parts’. Leraren als Reinier Baas, Joris Roelofs, Ben van Gelder en Ilja Reingoud worden hierbij ingeschakeld als solisten. Zes composities zijn afkomstig van Baas en Plomp draagt drie stukken bij.

Voorspelbaar
Het album opent met Baas zijn compositie ‘Orthodox’, die referenties oproept aan het bekende ‘Shape Of My Heart’ van Sting. De improvisatie van Baas zit vol citaten uit het beroemde intro van Sting’s gitarist Dominic Miller. Origineler is de bijdrage van basklarinettist Joris Roelofs. Trombonist Ilja Reijngoud geeft glans aan het rhythm & blues-achtige ‘The Baron’, een compositie en arrangement van Plomp. Interessant is de bijdrage van de jonge altsaxofonist Joshua Schofield. Baas komt volop aan bod in ‘Ascent’, waarin hij de klank van zijn instrument vervormt als een rockgitaar. Toch is Baas in zijn improvisaties niet echt vindingrijk: ze bestaan meestal uit een korte onderzoekende fase waarna er vervolgens flink gegoocheld wordt met sounds en effecten. Echte muzikale ontwikkeling en verbeelding kennen zijn improvisaties meestal niet. In ‘Deo Volente’ komt de muzikale oplossing na het nodige gefriemel in de vorm van een voorspelbare blues: dat lost menige popgitarist creatiever op.

Funky
‘Eyjafjallajökull’, een stuk van Baas in een arrangement van Plomp, geeft flink de ruimte aan supertalent Mo van der Does, die met zijn frisse spel op altsaxofoon een extra dimensie geeft aan het funky karakter. Fraai wordt dit spoor daarna opgepikt door de gloedvol spelende tenorsaxofonist Jimmy Rainy, ook al zo’n belofte voor de toekomst. Ronduit schokkend goed zijn de solistische bijdragen van trompettist Ian Cleaver, die we horen excelleren in ‘Bearing Up’. In zijn handen glorieert dit instrument weer als vanouds: geen gefluister maar gewoon een prachtige glasheldere toon. Altsaxofonist Van Gelder treffen we aan in het van Baas afkomstige ‘The General Serenades’, waarin hij improviseert over een quasi-marsritme. 

Gepassioneerd
Rob Horsting draagt zorg voor het arrangement van ‘The Dance of Princess Discombobulatrix’, uit Baas zijn jazzopera van een aantal jaren geleden. Het stuk krijgt een aardige opfrisbeurt en met name de spirituele solo van tenorsaxofonist Hristo Kamenov Goleminov klinkt nog lang na. Johan Plomp zijn ‘Taglingja’ sluit de cd af, met weer zo’n geweldig feature voor trompettist Ian Cleaver, die je met zijn gepassioneerde spel letterlijk optilt. 

*Bezetting: Reinier Baas gitaar, Joris Roelofs basklarinet, Ben van Gelder altsaxofoon en Ilja Reijngoud trombone; Mo van der Does, Joshua Schofield, Jimmy Rainy, Hristo Kamenov Goleminov en Jessie Brevé saxofoons; Bram Hartwig, Erik Veldkamp, Primoz Stefanicic, Lourens van der Zwaag, Ian Cleaver trompet; Alex van Abeelen, Jakub Zidek, Ragan Kang, Charalampos Chronis en Rafael Afonso trombone; Yunah Han piano, Daniel Nagel contrabass, Tim Hennekes drums.






Beluister dit album via Spotify (inloggen noodzakelijk)


© Jazzenzo 2010