Artikel geprint vanaf Jazzenzo.nl

Oded Tzur – Here Be Dragons

CD-RECENSIE 

Oded Tzur – Here Be Dragons
bezetting: Oded Tzur tenorsaxofoon; Jonathan Blake drums; Nitai Hershkovits piano; Petros Klampanis contrabas  
opgenomen: juni 2019
uitgebracht: 14 februari 2020
label: ECM Records / Challenge Records
aantal stukken: 8
tijdsduur: 39’42
website: odedtzur.com - ecmrecords.com 
door: Mathijs van den Berg



Hoe breng je een westers instrument als de saxofoon samen met Indiase klassieke muziek? Naar het antwoord op deze vraag was de Israëlische blazer Oded Tzur jarenlang op zoek. Als leerling van fluitist Hariprasad Chaurasia probeerde hij diens partijen na te spelen op saxofoon. Tzur ontwikkelde hierdoor een techniek die hem in staat stelde de microtonaliteit van Indiase muziek weer te geven. Zijn derde plaat en ECM-debuut heet ‘Here Be Dragons’, een verwijzing naar de cartografie waarin getekende fabeldieren onbekend en voor zeelieden gevaarlijk gebied aangaven. Een plek dus waar de verbeelding alle ruimte heeft. Net als in het spel van Tzur.

Met zijn saxofoontechniek, door hemzelf ‘A Middle Path’ genoemd, kan Tzur vloeiend bewegen tussen noten en micronoten. Het kwartet is relatief nieuw. Alleen de Griekse bassist Petros Klampanis speelde op de eerste twee platen mee. De line-up bestaat verder uit de virtuoze pianist Nitai Hershkovits en de geroutineerde slagwerker Jonathan Blake die samenwerkte met onder andere Pharao Sanders, Ravi Coltrane en Chris Potter. 

Uitgangspunt van de muziek zijn Indiase raga’s: de raamwerken waarbinnen in de klassieke Indiase muziek werd geïmproviseerd. Tzur schreef er zelf enkele en gebruikte voor ‘To Hold Your Hand’ een bestaande. Het open spel van Klampanis vervult een spilfunctie en geeft ruimte aan de bijna zwevende partijen van Tzur en Hershkovits. Blake zorgt voor een extra drive. Het zijn meest langzaam opgebouwde nummers met dramatische crescendo’s. Werkelijk prachtig is ’20 years’, over Tzurs twintig jaar geleden overleden vader. 

De plaat bevat halverwege drie miniaturen, solostukken voor respectievelijk piano, bas en saxofoon. Tzurs stuk is exemplarisch voor zijn revolutionaire manier van blazen. Mysterieus en ijl. Het daaropvolgende ‘The Dream’ is gebaseerd op dezelfde raga en laat het kwartet van een andere, energieke kant horen. Het album wordt heel opmerkelijk afgesloten met een cover van Elvis Presley’s ‘Falling In Love’. Een draak van een song, maar zelfs daar weet dit kwartet iets moois van te maken.




Beluister dit album via Spotify (inloggen noodzakelijk)




Album teaser


© Jazzenzo 2010