Avishai Cohen – Big Vicious
bezetting: Avishai Cohen trompet, synthesizer; Uzi Ramirez gitaar; Yonatan Albalan gitaar, bas; Aviv Cohen, drums; Ziv Ravitz drums, samples
opgenomen: augustus 2019, Studios La Buisonne, Pernes-les-Fontaines
uitgebracht: maart 2020 label: ECM / Challenge
tijdsduur: 50’32
website: avishaicohenmusic.com - challengerecords.com

De uit Israël afkomstige en in New York woonachtige trompettist Avishai Cohen heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot een van de meest geliefde live artiesten van dit moment. Zijn concerten zijn vaak uitverkocht en zijn naam pronkt op veel festivalposters. Met zijn nieuwe project ‘Big Vicious’ lijkt het de sprong te willen maken naar de grote festivalpodia. Hiervoor kiest hij een bekende weg: die van de fusion. Net zoals Miles Davis vele decennia eerder heeft hij een band samengesteld waarin het gebruik van elektronica en jazzrock ritmes hoogtij viert. ‘Big Vicious’ telt maar liefst twee gitaristen en twee drummers.

Keurig
Opmerkelijk is dat zijn trompet nog net zo glashelder klinkt als voorheen. Met mate maakt hij gebruik van effectapparatuur en hier en daar hanteert hij de synthesizer. De gespeelde thema’s zijn kort en de gitaristen zijn met name op de achtergrond aanwezig. Nergens is er sprake van een ruige gitaarsolo die uit de band springt. Ook de drummers nemen geen prominente rol in. Centraal staat het gouden trompetgeluid van de leider die zich laat ondersteunen door allerlei soundscapes. De gespeelde thema’s zijn vaak op het zoete af, met titels als ‘Honey Fountain’, ‘Hidden Chamber’, ‘Moonlight Sonata’ (naar Beethoven) en ‘Teardrop’. De gedempte trompet van Cohen is te horen op ‘The Things You Tell Me’ en ‘The Cow & The Call’. Het spel van Cohen blijft keurig binnen de lijntjes en van enige rauwheid is nergens sprake. Meer dan vijftig minuten kabbelt de muziek voort als een vriendelijk riviertje dat geen enkel moment buiten zijn oevers treedt.

Knieval
Is ’Big Vicious’ een geslaagd experiment? Bij deze vraag komen onmiddellijk de andere ensembles van Cohen in beeld, zoals zijn baanbrekende kwartet of zijn prachtige sextet met zijn zus Anat en zijn broer Yuval. Ook de muziek die hij recentelijk tijdens een Europese tournee liet horen in innige samenwerking met pianist Yonathan Avishai, rijkte vele malen dieper. Het resultaat van ‘Big Vicious’ is zeker niet slecht te noemen, maar raakt allerminst het hart zoals veel andere producties van de trompettist. Misschien dat hij er inderdaad mee doorstoot naar de grote festivalpodia, maar dan kunnen we deze stap alleen maar interpreteren als een knieval. Een artistieke beweging waar je kanttekeningen bij mag zetten.

Beluister het nummer Honey Fountain via Spotify (inloggen noodzakelijk)

Teardrop