Rob Pronk – The Bebop Years

Rob Pronk – The Bebop Years
bezetting: Rob Pronk Combo (1-3), Orkest Rob Pronk (4-9), Dutch Jazz Combo (10-13), Rosolino – Persson Sextet (15-15), Zoot Sims Quartet (16-17) en Babes Pronk zang, Rob Pronk piano, Hans Tan contrabas en Jan Opgenhaeffen drums
opgenomen: 1950-1957, Hilversum, Stockholm en Den Haag
uitgebracht: mei 2020
label: NJA
aantal stukken: 19
tijdsduur: 59’54
website: wikipedia Rob Pronk - jazzarchief.nl

Rob Pronk (1928-2012) is met name de geschiedenis ingegaan als een buitengewoon bekwaam arrangeur, die een groot gedeelte van zijn leven in Duitsland werkzaam was. Ook schreef hij zo’n 1200 arrangementen voor het Metropole Orkest. Minder bekend is dat Pronk een van de Nederlandse boppers van het eerste uur was die met verve diverse formaties leidde waarin hij ook nog een hoofdrol vervulde als trompettist of pianist. Zijn sextet wordt gerekend tot de belangrijkste Nederlandse jazzformaties uit de eerste helft van de jaren vijftig.

Bebop
Het Nederlands Jazz Archief heeft met deze nieuwe uitgave een schat aan historisch materiaal ontsloten. Eerst horen we opnames van het Rob Pronk Combo, met onder meer altsaxofonist Herman Schoonderwalt, en daarna het Orkest Rob Pronk waarin de leider de degens kruist met trompettist Jerry van Rooyen, waarbij de laatste net iets pittiger speelt dan de leider. In het Dutch Jazz Combo, een nonet, doet ook broer Ack van Rooyen mee op trompet. Opvallend bij al deze drie formaties is het bijzonder levendige spel van pianist Rob Madna, die het bebop-idioom tot in de finesses beheerst.

Zweden
Bijzonder zijn de Zweedse opnames van het Rosolino – Persson Sextet en het Zoot Sims Quartet, die op deze speciale uitgave een tweede leven krijgen. Het gaat om een tweetal bijna onvindbare EP’s op het Karusell label. Pronk treffen we beide keren achter de piano aan en hij maakt indruk met zijn sprankelende, licht percussieve, spel. Bij het Rosolino – Persson Sextet wordt er stevig geduelleerd tussen de trombonisten Åke Persson, Frank Rosolino en Bob Burgess. Tenorsaxofonist Zoot Sims geeft acte de présence met een kwartet, waarin naast Pronk contrabassist Don Bagley en drummer Stan Levey zitting hebben. Glanzende uitvoeringen van ‘I’m In The Mood For Love’ en Sims zijn eigen compositie ‘Rough Chance On Love’ vormen het resultaat.

Gretigheid
Als een soort toegift zijn een tweetal stukken uit februari 1950 in het album opgenomen, met Pronk wederom achter de piano en contrabassist Hans Tan en drummer Jan Opgenhaeffen. Zijn zus Babes zingt ‘I’ll Remember April’ en in ‘Boplicity’, een stuk dat toen net bekend geworden was door de fameuze Birth Of The Cool Sessies van Miles Davis en Gil Evans, horen we het trio alleen. Met deze prachtige uitgave heeft het NJA eindelijk recht gedaan aan een van de grootste jazzmusici die ons land gekend heeft: een album waar de muzikale gretigheid vanaf druipt.