Bel Jazz Fest overtreft alle verwachtingen

CONCERTRECENSIE. Bel Jazz Fest, Flagey Brussel, 29 en 30 mei 2020
beeld: Shamrockraver en Michel van Rhijn

Het corona-virus dwingt culturele organisaties en festivals wereldwijd om radicaal het roer om te gooien. In Nederland wordt er veel gezucht en geklaagd, terwijl de meeste horeca en middenstand al voortvarend nieuwe scenario’s hebben ontwikkeld. Sommige podia zetten inmiddels de deur voorzichtig op een kier, anderen proberen de grenzen van de mogelijkheden binnen de nieuwe werkelijkheid op te zoeken.

An Pierlé, Mâäk Quintet, De Beren Gieren en vele anderen traden op tijdens het eerste Bel Jazz Fest dat live werd gestreamd.

Onze zuiderburen zijn erin geslaagd om eind mei in een bijzonder kort tijdsbestek een groot virtueel jazzfestival op te zetten. Elf Belgische jazzfestivals hebben de handen ineengeslagen om twee avonden lang naar buiten te komen met het beste wat de nationale scene te bieden heeft. In samenwerking met Vimeo is een HR-livestream met een hifi-geluidsweergave ontwikkeld dat zijn weerga niet kent.

High end
Het nieuwe high end concept zorgt ervoor dat aan het begin van de eerste avond de nodige technische kinderziektes overwonnen moeten worden. Na enige aarzeling komt de livestream van het An Pierlé Quartet op het scherm. De zangeres brengt met haar kwartet muziek die refereert aan vintage psychedelische rock, met opvallende bijdragen van Koen Gijsen op basklarinet en Hendrik Lasure aan de keyboards. Ze heeft een aparte stem en achter de piano beweegt en kronkelt ze haar lichaam als een slang, iets wat haar optreden nog meer zeggingskracht geeft.

Antoine Pierre Urbex, Anneleen Boehme (solo) en The Brums op het tweedaagse evenement.

Saxofonist Manuel Hermia heeft met zijn trio – dat naast hem pianist Pascal Mohy en contrabassist Sam Gerstmans bevat - een programma met love songs samengesteld. Het concert is kamermuziek-achtig en resulteert in geïnspireerde uitvoeringen van onder meer ‘Like Someone in Love’, ‘The Meaning of the Blues’ en ‘Soul Eyes’.

Het al meer dan twintig jaar bestaande Mâäk Quintet is een van de kroonjuwelen van de Belgische jazz. Met hun fanfare-achtige aanpak en sterke podiumpresentatie geven ze extra kleur en energie aan deze première van het Bel Jazz Fest. Met name trompettist Laurent Blondiau en tubaïst Michel Massot spelen de sterren van de hemel.

Cinema Paradiso met saxofonist Kurt Van Herck, DJ Alia, Bram de Looze (solo).

Avontuurlijk
Als we over avontuurlijke pianotrio’s spreken, dan behoort De Beren Gieren internationaal tot de meest opvallende. Aangevuurd door de uit Nederland afkomstige Fulco Ottenvanger brengt het ensemble een mix van akoestische en elektronische muziek met de meest krankzinnige uitstapjes, waarbij contrabassist Lieven van Pée en drummer Simon Segers de muziek allerlei onvoorspelbare kanten uitduwen. De idiote titels van de composities onderstrepen eens te meer de originele aanpak van deze artistieke kwajongens.

Met het sextet Antoine Pierre Urbex wanen we ons terug in de gouden periode van Miles Davis en zijn ‘Bitches Brew’, toen de jazzrock nog lekker rauw was en geen uiting van slechte artistieke smaak. De knagende elektronica, het krachtige spel van drummer Anton Pierre en weergaloze spel van trompettist Jean-Paul Estiévenart leiden tot een onvergetelijke ervaring waarbij je je even in een tijdscapsule aan het begin van de jaren zeventig waant, toen dit genre nog niet menigmaal resulteerde in inhoudsloze krachtpatserij.

Duo Schntzl, het kwartet van trompettist Jean Paul Estievenart, Lubiana (solo).

Uitermate dansbaar is het concert van het Luikse kwartet The Brums. Met een mix van trompet, trombone, saxofoon, drums en een forse hoeveelheid elektronica zetten ze een sterke ritmische energie neer, die zelfs een aan het beeldscherm gekluisterde luisteraar laat ontvlammen. De eerste avond wordt afgesloten door DJ Alia.

Droom
Pianist Bram de Looze opent de tweede avond achter de rechtsnarige vleugel, een instrument met een zachte klank die rijk is aan boventonen. De Looze is een verfijnd pianist die in zijn solospel tegenwoordig te veel neigt naar de helaas weer in de mode geraakte minimal music, een artistieke ontwikkeling waarbij je zeker vraagtekens mag zetten over de houdbaarheid.

Casimir Liberski Trio, Karen Willems (solo), duo Glass Museum.

Van een geheel andere allure is het krachtige concert van het kwartet van trompettist Jean-Paul Estiévenart. Maakte hij de eerste avond al grote indruk bij Antoine Pierre Urbex, nu raakt hij met zijn lyrische spel en prachtige toon de kijker recht in het hart. Ook met uptempi weet hij goed raad en in een onbegeleide solo geeft hij een indrukwekkend en geconcentreerd exposé van alle techniek en emotie die hij in huis heeft. Een weergaloos optreden dat als een werkelijkheid geworden droom over de rest van de avond zal blijven hangen.

Diepgaand
Het livestream concert van het Casimir Liberski Trio wordt helaas geplaagd door de nodige technische problemen. Wanneer de daadwerkelijke uitzending eenmaal op gang komt, worden we getrakteerd op een buitengewoon optreden van een pianist die een echte persoonlijke stijl heeft ontwikkeld. België telt veel interessant pianisten, maar Liberski is er een van de buitencategorie. Met flair speelt hij met zijn ensemble een fraaie mix van standards en popsongs, die een ontroerende en atypische bewerking ondergaan.

Trio Hermia-Mohy-Gerstmans, Eve Beuvens (solo), Michel Massot van Mâäk Quintet.

Een vergelijkbare diepgang vinden we in het recital van Cinema Paradiso, het trio van saxofonist Kurt van Herck, gitarist Willem Heylen en drummer Eric Thielemans. Centraal staat de muziek van de legendarische Paul Motian (1931-2011), een slagwerker die met zijn basloze trio de bakens definitief heeft verzet. Het geluid van Van Herck ademt spiritualiteit en leidt gecombineerd met het dwarse spel van de gitarist en de originele percussie tot een resultaat dat je bijblijft. Iets wat zeker ook geldt voor het krachtige soloconcert van contrabassiste Anneleen Boehme. De prachtige donkere klank die ze aan haar instrument ontlokt en haar ritmische drive, vormen de basis van improvisaties die van de eerste tot de laatste seconde blijven boeien. Aan het slot stort ze zich nog op een weergaloze interpretatie van het onsterfelijke ‘Skylark’.

Jazztalent
Onze zuiderburen zijn gezegend met een overvloed aan jazztalent en tromboniste Nabou Claerhout is er een van. Haar volle geluid loopt over van weemoed en verlangen, waarbij ze ook nog eens zinvol gebruik weet te maken van elektronica. De bijzondere geluiden die gitarist Roeland Celis produceert, combineren opvallend goed met haar spel.

Esinam (solo), Bert Cools (solo) op het dak van Flagey, Antoine Pierre Urbex.

Nog zo’n ontdekking vormt Commander Spoon, met tenorsaxofonist Pierre Spataro, gitarist Florent Jeuniaux, bassist Fil Caporali en drummer Samy Wallens. Het kwartet speelt een aanstekelijke mix van vette rock, stevige beats, hiphop en jazz. Het enthousiasme van de jonge musici spat bijna letterlijk van het podium af.

Samenwerking
Het bekende ensemble Nordmann, met zijn broeierige grooves, vormt het laatste concert van de geslaagde livestream van deze eerste editie van het Bel Jazz Fest. DJ Alia sluit de avond af. België heeft met dit initiatief aan heel Europa en de rest van de wereld laten zien dat je met een optimaal gebruik van de technische mogelijkheden van het internet de jazz een fors aantal stappen verder kunt brengen. Meer dan 3000 kijkers kochten tickets, 24 ensembles stonden er op het podium, zes zalen in het Brusselse Flagey waren ingeschakeld en beeld en geluid waren van high end niveau. De Belgische jazzwereld loopt over van talent, is bijzonder dynamisch en slaagt erin om een niveau van samenwerking te creëren waar de naburige landen alleen maar van kunnen dromen.

Gezien: An Pierlé Quartet, Hermia-Mohy-Gerstmans, Mâäk Quintet, De Beren Gieren, Antoine Pierre Urbex, The Brums en DJ Alia (29-5). Bram De Looze, Jean-Paul Estiévenart Quartet, Casimir Liberski Trio, Cinema Paradiso, Anneleen Boehme Solo, Nabou, Commander Spoon, Nordmann en DJ Alia (30-5).