Glass Museum – Reykjavik
bezetting: Antoine Flipo piano, keyboards; Martin Gregoire drums, percussie
uitgebracht: 24 april 2020
label: Sdban Records
tijdsduur: 39’50
website: glassmuseum.be - sdbanrecords.com

Het Belgische Glass Museum bestaat uit slechts twee leden: toetsenist Antoine Flipo en slagwerker Martin Gregoire. Op hun tweede release ‘Reykjavik’ brengen ze muziek die zowel verwijst naar de moderne jazz van bands als GoGo Penguin en Portico Quartet als naar de elektronische muziek van Floating Points en Jon Hopkins. Inspiratie wordt verder gehaald uit de natuur, getuige titels als ‘Nimbus’ en ‘Abyss’. Een bezoek aan IJsland maakte veel indruk, vandaar de albumtitel.

De muziek wordt gekenmerkt door mooie melodieën en gevarieerde ritmes en is sterk gekleurd door elektronica. Aan Flipo’s heldere, gevoelige spel, dat sterk doet denken aan dat van GoGo Penguins Chris Illingworth, is zijn klassieke scholing goed merkbaar. Veel tracks openen met een fraaie pianomelodie waarna de groove snel volgt. De nummers kennen stuk voor stuk een sterke dynamiek. Met wervelende akkoorden, machtige beats, gelaagde elektronica en een flinke portie galm bouwt Glass Museum songs als kathedralen vol prachtige ornamenten.

De muziek is energiek en optimistisch met een sterk melancholische ondertoon. Op sommige nummers ligt het accent op parelende pianomelodieën en er zijn meer elektronisch klinkende composities. Gregoire’s ritmes zijn de ene keer subtiel en dan weer flink opstuwend. Ook maakt hij af en toe ook gebruik van elektronische drums, waardoor de muziek een clubachtige sound krijgt. Flipo geeft de songs extra fundament met baslijnen.

Opvallende composities zijn het prachtige, symfonische ‘Abyss’ en het majestueuze ‘Colophane’ met schitterend pianospel. ‘Nimbus I’ krijgt een deel twee met een heuse clubversie met dwingende breakbeats, het enige werk van dit album dat afwijkt. Op afsluiter ‘Iota’ keren Flipo en Gregoire terug naar de akoestische basis van hun muziek. Het nummer is er niet minder aantrekkelijk door. Met Glass Museum hebben we er weer een geweldige band bij.

Abyss

Reykjavik
(Vrije Geluiden)