bezetting: Dominic Ingham viool; Jonny Mansfield vibrafoon; David Swan piano; Will Sach contrabas; Boz Martin-Jones drums
opgenomen: 18 en 19 mei 2019, Livingstone Studios, Londen
uitgebracht: 12 juni 2020
label: Ingham Records
tijdsduur: 43’04
website: dominicingham.com

‘Role Models’ is het debuutalbum van de Engelse violist Dominic Ingham. Je vraagt je bij de titel meteen af wie zijn rolmodellen zijn, aangezien jazzviolisten dun gezaaid zijn. Volgens het persbericht moet je dit dan ook breed zien, van grote namen als Pat Metheny en Ambrose Akinmusire tot aan zijn (jonge!) medemusici. Een andere artiest die van grote invloed op hem was, is de Chileense jazzgitariste Camilla Meza met wie Ingham in 2018 optrad. Ook drummer James Maddren, die het album produceerde, was een inspiratiebron.

De composities zijn alle van de hand van Ingham. De samenstelling van zijn kwintet met piano, bas, drums en vibrafoon bood veel mogelijkheden. Vooral de combinatie viool en vibrafoon zorgt voor een uniek geluid. In Inghams spel hoor je zijn klassieke opleiding terug (hij maakte deel uit van de National Youth Orchestra), maar ook invloeden uit de folkmuziek. Jonny Mansfield is een talentvolle vibrafonist die in 2018 de Kenny Wheeler Prize won. Ingham en Mansfield verzorgen het leeuwendeel van de improvisaties. Maar ook de andere groepsleden geven blijk van hun groot muzikaal potentieel.

De nadruk in de composities ligt op de harmonieën. Daarnaast bevat de plaat ook enkele sterke melodieën. Uitschieter is ‘Fall’ dat ook als single is uitgebracht. Een loom nummer met woordloze vocalen van Ingham, dat je onmiddellijk kunt meeneuriën. Ingham heeft een expressieve, vertellende stijl zonder effectbejag. Helaas blijft die ook vaak wat afstandelijk. Hoewel de dynamiek redelijk voorspelbaar is bevatten zijn composities genoeg interessants. Niet alleen vanwege het bijzondere samenspel tussen viool en vibrafoon, maar tevens door de gelaagdheid en de verschillende ritmes.

‘Pj’s’ kent een drumintro van een halve minuut, waarna de drums worden bijgevallen door een forse bas. Ook op het door een solo pianostuk geïntroduceerde ‘Phones’ is er een hoofdrol voor de ritmesectie. ‘Daydreaming’ klinkt ondanks het ingetogen karakter fris en energiek. ‘Bottles’ vliegt vervolgens van enthousiasme bijna uit de bocht. Op het slotstuk ‘Passport’ raken viool en vibrafoon verwikkeld in een uitbundig vraag- en antwoordspel.

‘Role Models’ is een authentiek debuut, waarmee Ingham en zijn groep voor de dag kunnen komen. Het fraaie artwork op de hoes is van de Utrechtse kunstenares Claudia Hoejenbos.

Fall