Artikel geprint vanaf Jazzenzo.nl

Jetse de Jong Trio - Intercities

CD-RECENSIE 

Jetse de Jong Trio - Intercities
bezetting: Jetse de Jong piano; Robert Rebane basgitaar; Roope Kantonen drums
opgenomen: 19 mei 2019, A60 Studio, Didam
uitgebracht: maart 2020
label: eigen beheer
aantal stukken: 7
tijdsduur: 41’39
website: www.callmejetse.nl
door: Erno Elsinga



Het vormen van een eigen geluid is de belangrijkste opdracht voor een pianist om zich te onderscheiden in het uitgestrekte landschap van pianotrio’s. De uit Friesland afkomstige pianist Jetse de Jong (1997) lukt dat wonderwel, via een niet alledaags pad.

De Jong studeerde aan de conservatoria van Arnhem en Amsterdam bij leraren als Rob van Bavel en Harmen Fraanje. De pianist is niet alleen gefascineerd door folk, klassieke muziek en improvisatie, ook de rauwe traditionele bluesy jazz uit New Orleans trekt zijn aandacht (Fats Waller, Dr. John). Daarnaast steekt De Jong veel tijd in het begeleiden van vocalisten, iets wat ten goede komt bij het werken aan melodische lijnen in zijn muziek. Wanneer hij in 2017 belandt in het Noorse Trondheim en kennismaakt met de ruimtelijke Noord-Europese muziek is de cirkel rond. Opgenomen met de Estse basgitarist Robert Rebane en de Finse drummer Roope Kantonen verschijnt nu zijn debuut ‘Intercities’, geïnspireerd op de Noorse landschappen en de vele reizen die hij als muzikant al maakte.

De Jongs composities op ‘Intercities’ zijn van een hoog niveau. De verschillende koerswijzigingen binnen een stuk smeden klassiek, jazz en improvisatie tot een eigentijds geluid waarbij de melodielijnen leidend zijn. Mehldau is niet ver weg en ook de harmonieuze, pakkende verhaallijnen waar The Beatles patent op hebben sijpelen door in zijn werk. Onvoorspelbaar is de ontwikkeling van de diverse spanningsbogen binnen een song waardoor een meeslepende dynamiek ontstaat die je hongerend doet smachten naar het verdere verloop. Van onbezonnenheid is geen sprake. De Jong gaat gedoseerd te werk en ook de begeleiding van basgitaar en drums is uiterst subtiel en in veel gevallen dienend.

Met zijn 23 jaar is De Jong een groot talent. Binnen een mengeling van invloeden rijgt de pianist zijn ideeën moeiteloos aan elkaar. Zijn speelstijl is nog enigszins robuust. Meer nuance in bijvoorbeeld aanslag zouden zijn spel meer diepgang en emotie geven en de composities een nog grotere overtuigingskracht. Ook de productiekwaliteit mag omhoog. Aan De Jongs benaderingswijze mankeert echter niets. Geïnspireerd door talloze melodiekunstenaars heeft De Jong een eigen fantasierijke taal ontwikkeld die boven het maaiveld van pianisten uitsteekt.



Intercities


© Jazzenzo 2010