bezetting: Joe Lovano tenorsaxofoon, Marci Wasilewski piano, Slawomir Kurkiewicz contrabass, Michal Miskiewicz drums
opgenomen: augustus 2019, Studios La Buisonne, Pernes-les-Fontaines
uitgebracht: juni 2020
label: ECM
tijdsduur: 62’37
website: marcinwasilewskitrio.com - joelovano.com

De Poolse jazzpianist Marci Wasilewski (1975) werd bekend door zijn jarenlange samenwerking met trompettist Tomasz Stanko (1942-2018). Sinds 2004 maakte hij een viertal albums voor het Duitse ECM. Nu ligt er een nieuwe productie, met de Amerikaan Joe Lovano als gast, een van de toonaangevende saxofonisten van de afgelopen decennia: ‘Arctic Riff’.

Zonsopgang
De meeste stukken op de cd zijn afkomstig van Wasilewski zelf. Het album start met het prachtige ‘Glimmer of Hope’, een compositie die aanvoelt als een langzaam ontwakende zonsopgang. Zorgvuldig wordt elke noot door de pianist afgepeld en de gracieuze toon en haarscherpe timing van Lovano sluiten hier nauw op aan. De samenwerking voelt alsof de musici elkaar al jarenlang kennen. Bijna abstract is het van Carla Bley afkomstige ‘Vashkar’, met een breed uitwaaierende solo van de leider. Spannend is de start van ‘Cadenza’, een stukje instant composing waarbij je je voortdurend afvraagt waar de muziek naar toe gaat.

Hoofdrol
Vol melancholie is ‘Fading Sorrow’ met weergaloos spel van Lovano, een stuk dat je als luisteraar in het hart raakt. In het nummer ‘Arco’ speelt de gestreken contrabas van Slawomir Kurkiewicz de hoofdrol, in een diepgaande dialoog verwikkeld met de dubbeltonen spelende Lovano. Pianist Wasilewski en drummer Michal Miskiewicz vullen het muzikale gesprek verder aan. ‘Stray Cat Walk’ bevat verkennende improvisaties van alle vier de musici. In het aanstekelijke en ritmische ‘L’Amour Fou’ eisen Lovano en Wasilewski beurtelings de hoofdrol op.

Weergaloos
Mysterieus is ‘A Glimpse’, waarbij de musici beurtelings improviserend voor het voetlicht komen. Het album bevat van het klassieke ‘Vashkar’ een tweede take, met een majestueuze solo van grootmeester Lovano. Heftig is Lovano’s ‘On The Other Side’, een compositie waarin de grenzen van de tonaliteit worden opgezocht. Een heerlijke afsluiter vormt ‘Old Hat’, een stuk dat aanvoelt als een zonsondergang na een prachtige warme dag. De samenwerking tussen het trio van Wasilewski en Lovano past als de bekende handschoen en haalt duidelijk het beste naar boven bij alle musici. Nu al mag de wens worden geuit dat er snel weer een volgend album van deze onweerstaanbare combinatie verschijnt!

Beluisteren via Spotify (inloggen noodzakelijk)

Teaser