bezetting: Daniel Herskedal tuba, bastrompet, elektronica
uitgebracht: 26 juni 2020
label: Edition Records
aantal stukken: 12
tijdsduur: 38’57
website: danielherskedal.com - editionrecords.com

Op zijn nieuwe album ‘Call For Winter’ horen we de Noorse componist en tubaspeler Daniel Herskedal solo. De twaalf nummers zijn geheel opgebouwd uit lagen tuba en bastrompet. Een procedé dat hij eerder toepaste op ‘The Mistral Noir’, de openingstrack van zijn album ‘Slow Eastbound Train’ (2015). Herskedal zonderde zich afgelopen winter voor de composities af in het noordelijke gedeelte van Noorwegen en nam ze in een tot studio omgebouwde blokhut zelf op. Het lege, bevroren landschap en de regionale fauna leverden hoorbaar veel inspiratie op.

Degenen die Herskedals muziek kennen weten dat hij de meest uiteenlopende klanken uit zijn tuba kan krijgen. Van het diepe zware geluid dat je verwacht tot etherisch hoge klanken, met veel lucht geblazen. De bastrompet is een wat leniger instrument en meer geschikt voor solo’s. Het is buitengewoon knap hoe Herskedal met twee lage instrumenten zo veel variatie en diepte aanbrengt. Boven de zorgvuldig geweven patronen blaast hij de ene na de andere prachtige melodie. Lyrisch, hoog en klagelijk.

Ook qua composities kent ‘Call For Winter’ een uitgekiende afwisseling. Enkele nummers zijn klassiek getint met een statige, bijna gewijde sfeer. Soms weet hij een haast orgelachtig geluid te produceren (‘Time of Water’). Ook klinken er oosterse invloeden, net als op eerdere platen. Op twee korte stukken hoor je alleen de tubastem, die de lynx en de poolvos bezingt. De blaaspartijen worden op sommige composities ondersteund door elektronica, zacht en traag als de harteklop van het landschap.

Het titelnummer kent een geweldige dynamiek met sonore klanken die de melodie lanceren. Subtiele wendingen houden de aandacht extra gevangen. Op ‘The Hunting Golden Eagle’ zie je de adelaar hoog en onaantastbaar boven het landschap zweven. Niet voor niets componeert Herskedal ook filmmuziek. ‘Glacier Hiking’ klinkt ijl en ongrijpbaar. ‘Ice Crystals’ is pure poëzie met elkaar spiegelende patronen. ‘Permafrost’ een machtige soundscape die je omver blaast.

‘Call For Winter’ is in alle opzichten een uniek album. Muziek met een grote emotionele kracht om - mocht je daar in deze coronatijd nog behoefte aan hebben – volledig mee van de wereld te raken.

Beluisteren via Spotify (inloggen noodzakelijk)

Call For Winter